img
Kanaal: ZP® - Zwangerschap & Babykalender
Het officiële zwangerenportaal.nl kanaal met geverifieerde informatie van professionals. Wanneer je je abonneert op dit kanaal, ontvang je wekelijks relevante informatie voor jouw week: de weekmail en daaraan gerelateerde artikelen.

Week 19

Je baby is nu net zo groot als.. een mango!

Week 19: Je bent bijna op de helft van je zwangerschap! Omdat er nu nog geen onderhuids bindweefsel is gevormd ziet de huid van de baby er rimpelig uit. Vanaf nu wordt er onderhuids bindweefsel aangemaakt. Omdat de ontwikkeling van de zintuigen volop aan de gang is, is het mogelijk dat de baby zingen of praten kan horen, maar hij zal vooral het kloppen van jouw hart horen en alle andere geluiden die je lichaam maakt.

Vanwege de situatie rondom het coronavirus is het mogelijk dat bepaalde informatie op deze pagina (tijdelijk) niet correct is.

In week 19 is je baby...

  • 22 cm
  • 250 gram

..zo groot als een mango

In week 19 ben jij...

  • 19 weken zwanger
  • in je vijfde maand
  • in het tweede trimester
?

Dit gebeurt er met je baby als je 19 weken zwanger bent

De donshaartjes die je kind een aantal weken geleden kreeg, gaan nu langzaam weer uitvallen. Daarvoor in de plaats komen wat stevigere haartjes, vooral bovenop het hoofdje. Overigens heeft je baby nu ook al echte wenkbrauwtjes.

Bij elke zwangerschapscontrole voelen we aan je buik of je kindje goed groeit. Op dit moment komt de bovenkant van je baarmoeder gemiddeld bijna tot aan je navel. Je baby heeft nu ongeveer de helft van zijn of haar uiteindelijke lengte bereikt. En dat komt mooi overeen met de zwangerschapsduur, want je bent al bijna op de helft.

Je baby is nu heel lenig! Hij of zij stopt net zo makkelijk een teentje in het mondje als een duim. Ook beweegt je baby zich wel 200 keer per etmaal, en dat zal vanaf nu alleen nog maar meer worden! Grote kans dat je deze bewegingen steeds meer zult voelen vanaf nu. Voel je je baby eventjes niet? Dan kan het goed zijn dat hij ligt te slapen.

Dit gebeurt er met jou als je 19 weken zwanger bent

Het kan zijn dat er rond deze periode een zwangerschapsstreep tevoorschijn komt, die reikt van je schaambeen tot je navel. Hij zat er eigenlijk altijd al, maar door je groeiende buik kun je hem nu pas zien. Geen zorgen, hij gaat vanzelf wel weer weg! Ook kan je rond deze periode kramp krijgen in je kuiten of bovenbenen.

Vreetbuien zijn nu geen uitzondering meer voor jou. Om tijdens de bevalling fit te blijven en na de bevalling weer in vorm te komen, is het belangrijk dat je regelmatig wat rustige oefeningen doet. Heb je hiervoor nooit iets aan beweging gedaan dan kan je beginnen met yoga, zwemmen of wandelen. Dat kan je op je eigen tempo doen en aanpassen aan de fase van de zwangerschap. Train niet meer specifiek je buikspieren. Ben je een echte sporter? Dan is Zwangerfit wellicht iets voor jou.

Nu je bijna bij de tweede helft van je zwangerschap bent aangekomen, kan je zo'n 300 kcal per dag extra gebruiken. Eten voor twee is echter echt niet nodig! Let hierbij goed op de vitamines en supplementen die je nodig hebt tijdens de zwangerschap.

To do in week 19

Erkenning en ouderlijk gezag regelen

Als je niet bent getrouwd en geen geregistreerd partnerschap hebt, is de biologische vader niet automatisch officieel de vader van je kind. Hij moet het kind daarom erkennen. Dit kan bij de Burgerlijke Stand van de gemeente waar je woont. Naast erkennen is het vaak ook wenselijk dat de vader het ouderlijk gezag over het kind krijgt.

Zwangerschapscursus en in beweging blijven

Een goede conditie van zowel lichaam als geest, vormt de beste voorbereiding op de bevalling en de tijd erna. Met zwangerschapsyoga leer je bewust met alle veranderingen om te gaan, houd je je lichaam sterk en soepel en het stelt je in staat om contact te leggen met je lichaam en je baby. Hier vind je een voorbeeld van wat een yoga-oefening voor je kan doen.

Zwemmen is ook heerlijk tijdens de zwangerschap. Je traint de spieren in je armen en je benen, maar ook je algemene conditie gaat er door vooruit en het geeft je baby een fijn gevoel. Het is wel belangrijk dat je je lichaam niet forceert. Luister dus naar wat je lichaam te vertellen heeft.

Van schoenen wisselen?

Als je zwanger bent is het verstandig platte schoenen met een stevige kleine hak te dragen. Onder invloed van je zwangerschapshormonen worden je gewrichten namelijk langzaam maar zeker soepeler. Dit is een lichamelijk proces om je bekken 'week' te maken voor de bevalling straks. Hierdoor zijn echter al je gewrichten kwetsbaarder en loop je sneller de kans je enkels te verzwikken.

Wist je dat?

Wist je dat je nu alvast je ouderschapsverlof kunt opnemen? Je moet dit minstens 2 maanden van tevoren doen. Deze uren die je hiermee opneemt, kun je dan besteden om lekker voor je kindje te zorgen.

Auteur:
zwangerenportaal.nl
zwangerenportaal.nl heeft tot doel om zwangeren optimaal te informeren over hun eigen zwangerschap.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!