Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

Deze informatie is geverifieerd door onze deskundige: Rianne Hoekstra

ZwangerGezondheidSporten tijdens de zwangerschapZwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga

ZP® - Magazine

, 3 December 2019 20:44Laatste update op: 17 April 2020 20:20

Tijdens je zwangerschap kun je niet alle soorten oefeningen doen om fit te blijven. Maar zwangerschapsyoga is gelukkig iets wat je wél je hele zwangerschap kan blijven doen! Hierbij bereid je je lichaam optimaal voor op de bevalling.

Een bevalling is niet niks. Het vereist haast alles van je lichaam en geest, en daarom is het wel zo fijn als je fysiek fit bent als de bevalling eraan zit te komen. Dan is het niet net zoals een marathon lopen zonder voorbereiding! Je weet vast dat je niet alle sporten mag doen tijdens de zwangerschap. Maar zwangerschapsyoga is speciaal voor zwangere vrouwen ontwikkeld en is daarom uiterst geschikt als zwangerschapsworkout.

Wat is zwangerschapsyoga precies?

Zwangerschapsyoga is een variant van yoga, speciaal voor zwangere vrouwen. Hierbij ontdek je verschillende oefeningen en technieken die helpen bij het versterken van de bekken, het opvangen van de weeën, het ontspannen tussen de weeën en het verbeteren van de houding tijdens de zwangerschap. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan de geestelijke gesteld tijdens de zwangerschap, met de focus op ontspanning. Vele ademhalingstechnieken zullen dus ook te pas komen, dit zal echt goed van pas komen tijdens de bevalling!

De oefeningen bestaan uit langzame bewegingen waarbij je verschillende poses afwisselt, om op deze manier de spieren te versterken. Met zwangerschapsyoga zal je verschillende oefeningen en poses beoefenen zittend, staand of liggend. Met de oefeningen zal je je niet alleen goed voorbereiden op de bevalling, maar ook zal het de zwangerschap wat gemakkelijker maken.

Wanneer zwangerschapsyoga?

De meeste vrouwen beginnen tussen de derde en vijfde maand van hun zwangerschaps met zwangerschapsyoga. Maar je kunt natuurlijk ookal gelijk wanneer je weet dat je zwanger bent beginnen! Hoe fitter je gedurende de hele zwangerschap bent, hoe fijner je jezelf zult voelen. Tussen de derde en vijfde maand voelen de meeste vrouwen zich echter het fitst en heb je de meeste baat bij de oefeningen. Schrijf je zeker niet te laat in bij lessen, zodat je van een plekje verzekerd bent.

Zwangerschapsgym

Zwangerschapsgym is een andere voorbereiding op de bevalling en een fijne workout voor tijdens de zwangerschap. Net zoals de zwangerschapsyoga biedt de gym ook een goede lichamelijke voorbereiding, waardoor veel vrouwen dan ook twijfelen tussen de twee. Het grote verschillen tussen de gym en de yoga is dat bij de zwangerschapsyoga ook aandacht wordt besteed aan de mentale gesteldheid van de vrouw tijdens zwangerschap en bevalling. Je leert er, naast fijne oefeningen te doen, ook te vertrouwen op je lichaam. Dit is erg fijn voor vrouwen die angstig of gestresst zijn over de bevalling. Daarnaast is de yoga wat actiever dan de gym, en wordt er meer informatie over de zwangerschap en bevalling gegeven.

Afhankelijk van je zorgverzekering kan er een vergoeding worden gegeven voor een cursus zwangerschapsyoga. Je moet dan meestal een bewijs van deelname opsturen naar de verzekeraar. Wil je dit gaan doen tijdens je zwangerschap, dan is het een goed idee om van tevoren uit te zoeken of het wordt vergoed, om anders een aanvullende verzekering af te sluiten.

Groeikalender
Magazine