Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

BevallingVerschillende ademhalingstechnieken voor de bevalling

Verschillende ademhalingstechnieken voor de bevalling

ZP® - Magazine

, 10 February 2021 00:00

Op de juiste manier ademhalen tijdens de bevalling is ontzettend belangrijk om de weeën beter te kunnen verdragen. Gelukkig zijn er verschillende ademhalingstechnieken die je kunt toepassen om de weeën zo optimaal weg te puffen en de pijn beter te verdragen.

Ademhalen tijdens het bevallen

Een bevalling is keihard werken, dus alle kleine beetjes hulp kunnen zijn welkom het je een beetje gemakkelijker te maken. Een juiste ademhaling is één ding dat je zal helpen te pijn wat verdraagbaarder te maken. Niet alleen helpt het met het wegpuffen van de weeën, ook krijgt hierdoor je baarmoeder meer zuurstof, waardoor ze beter kan werken. Ook kan jij met de juiste ademhalingstechnieken rustig blijven als de weeën heftig worden, want zo focus je je ook gelijk op iets anders dan op de pijnlijke weeën. Door een juiste ademhaling zal ook je zenuwstelsel kalmeren, waardoor je rustiger zal kunnen blijven.

De verschillende ademhalingstechnieken voor de bevalling

De volgende ademhalingstechnieken kan je oefenen en direct toepassen tijdens de bevalling:

  1. Puffen

Het zogenaamde puffen is een bekende ademhalingstechniek voor bij de bevalling die vooral wordt gebruikt aan het einde van de ontsluitingsfase. Bij het puffen is je inademing korter dan je uitademing, waardoor je lichaam een teken krijgt om de hartslag en de bloeddruk te laten dalen. Hierdoor zal je het hormoon endorfine aanmaken in plaats van adrenaline, waardoor de pijn enigszins kan verminderen. Als je gaat puffen, adem je niet diep in en blaas je vervolgens drie keer uit met je mond. De laatste van deze drie uitademingen mag dan wat langer zijn met een lange ‘’pffff’’ totdat je longen volledig leeg raken. Het puffen geeft je controle over je ademhaling, maar doordat je vooral met je borst ademt en niet diep inademt kan hyperventilatie op de loer liggen.

  1. Buikademhaling

De buikademhaling kan je zowel voor als tijdens de bevalling toepassen, en zal je helpen meer ontspannen te raken. Door tot aan je buk diep in te ademen, waardoor je baarmoeder weer goed doorbloed raakt en je baarmoeder wat tot rust komt, en jij ook. Oefen deze techniek door je handen onder je navel te leggen, rustig en diep in te ademen. Zo voel je met je handen je buik uitzetten, en naar dat punt moet je proberen in te blijven ademen. Wanneer de weeën in de ontsluitingsfase heftiger worden, kan het goed zijn dat het ademen naar je buik wat moeilijker gaat.

  1. Borstademhaling

De borstademhaling is fijn wanneer je door de weeën voelt alsof je bijna geen lucht krijgt. Met deze ademhaling kan je dan in een korte tijd relatief veel zuurstof opnemen in je lichaam. Met deze ademhaling oefen je geen druk uit op het middenrif omdat je enkel tot je borst ademhaalt, waardoor je buik ontspannen kan blijven.

  1. Roosademhaling

Wanneer je persdrang hebt, maar nog niet mag persen, kan je de roosademhaling toepassen. Hierbij adem je zacht door je mond en neus tegelijk in, en vervolgens adem je op dezelfde manier weer uit. Hierbij houd je je hoofd iets omhoog met je neus in de lucht. Blijf met deze ademhaling wel rustig, anders ligt hyperventilatie op de loer.

  1. Ademhaling tijdens het persen

Tijdens het persen wordt vaak aangeraden één grote hap lucht te nemen, en dan met al je kracht te persen totdat de lucht op is, waarna je weer een nieuwe hap lucht neemt: ongeveer drie keer per wee. Dit is echter soms niet effectief en ook erg vermoeiend voor de moeder. Beter is dan ook om te proberen rustig door te ademen tijdens een perswee, en met je uitademingen mee te persen met de persdrang, net zolang als dat het goed voelt. Sommige vrouwen hoeven hierbij nauwelijks te persen, terwijl anderen wel ontzettend haar best moet doen.

Plaats een reactie

(0)
user-image
    • Magazine

    • Mijn week

    • Zoeken

    • Dashboard