Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

BabyVoedingWel en niet eten en drinken bij borstvoeding

Wat kan je beter niet en wel eten en drinken bij borstvoeding?

ZP® - Magazine

, 19 October 2020 10:53Laatste update op: 26 August 2021 15:25

Je geeft borstvoeding of gaat binnenkort voor het eerst borstvoeding geven. Maar waar moet je op letten wanneer je borstvoeding gaat geven? Kun je bijvoorbeeld wel alles eten en drinken of heeft dit invloed op de borstvoeding? We vertellen je er alles over.

Borstvoeding en eten & drinken

Je hebt je kleintje negen maanden gedragen, tijdens de zwangerschap heb je bepaalde etenswaren en dranken laten staan. Grote kans dat je uitkijkt naar dat eerste wijntje, biefstuk of ander eten of drinken wat je de afgelopen maanden moest ontwijken. Wanneer je borstvoeding gaat geven is het goed om te weten dat je met bepaalde producten moet oppassen. Alles wat jij eet en drinkt komt tenslotte nog steeds bij je kleintje terecht, net als tijdens de zwangerschap. Dat houdt ook in dat je bepaalde voeding juist wél binnen moet krijgen, zodat je baby alle voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wel eten en drinken bij borstvoeding

Pak je boodschappenlijstje er maar vast bij, dit belangrijk bij het geven van borstvoeding:

  • Water: zorg er allereerst voor dat je genoeg vocht binnenkrijgt. Dit heeft je lichaam hard nodig voor het produceren van moedermelk. Dit houdt in dat je dagelijks 2 liter water drinkt, die kopjes koffie en glaasjes frisdrank tellen dus niet mee.
  • Groente en fruit: houdt hierbij de richtlijnen van het voedingscentrum aan, 250 gram groente en 2 stuks fruit.
  • Goede vetten: nee, dat patatje mayo valt hier niet onder. Deze vetten vind je in vette vis (zalm, haring, forel). Ben je geen visliefhebber? Dan is een combinatie van - Omega 3supplementen en natuurlijke oliën zoals walnootolie, lijnzaadolie of hennepzaadolie een goed alternatief. Goede vetten zijn belangrijk voor spijsvertering, stoelgang en de hersenen.
  • Producten met ijzer: dit is ook een belangrijke stof voor de ontwikkeling van je kleintje. Eet producten zoals vlees, ongebrande noten, volkoren voedingsproducten, groente en aardappelen.

Niet eten en drinken bij borstvoeding

Dit kun je beter laten staan wanneer je borstvoeding geeft:

  • Alcohol: het klinkt eigenlijk wel logisch, wat je eet en drinkt komt bij je baby terecht. Goed om alcohol tijdens borstvoeding geheel te vermijden dus. Maar kan je dan nooit een glaasje wijn drinken? Tuurlijk wel, je moet er dan alleen rekening mee houden dat je kleintje niet de komende 2 uur gaat voeden. Voor een glas wijn geldt bijvoorbeeld dat het 1,5-2 uur duurt voordat je lichaam de alcohol heeft afgebroken. Je kunt de moedermelk ook kolven en daarna weggooien, zo weet je zeker dat de schadelijke stoffen niet bij je baby terecht komen.
  • Bepaalde kruiden: net als tijdens je zwangerschap kun je tijdens borstvoeding bepaalde kruiden ook beter achterwege laten. Aloë vera en kava kava kunnen voor buikklachten zorgen en senna werkt laxerend. Niet goed voor de darmen van je kleintje dus.
  • Eten en drinken die krampjes veroorzaken: naast kruiden, kan je kleintje van de volgende dingen ook darmkrampjes krijgen: chocola, koffie, frisdrank, sinaasappelsap, koolsoorten, pittig eten, prei en ui.
  • Cafeïne: hier heb je de afgelopen maanden ook al mee moeten minderen en dit zal tijdens borstvoeding niet anders worden. Houdt het nog steeds bij één kopje koffie of glas cola per dag en drink het pas na het geven van borstvoeding.
  • Niet teveel vette vis: we vertelden je eerder dat vette vis goed is voor de ontwikkeling van je baby, maar teveel is vanwege de minimale aanwezigheid van gifstoffen ook weer niet goed. Zorg voor een goede balans; maximaal 2 keer per week vette vis is een goede richtlijn.

Tips borstvoeding en eten & drinken

  • Eet genoeg. Doordat je borstvoeding geeft verbrandt je lichaam dagelijks ongeveer 500 extra calorieën. Eet dus niet alleen gezond en gevarieerd, maar ook genoeg.
  • Drink water uit een bidon of waterfles zodat je weet hoeveel water je binnen hebt gekregen of download een app waar je dit eenvoudig kan bijhouden.
  • Vitamine D is ook erg belangrijk voor je kleintje. Om de hoeveelheid vitamine D die je via de zonnestralen binnenkrijgt aan te vullen, is het belangrijk om Vitamine Dals supplement te slikken.
  • Haal een kolfapparaat in huis voor wanneer je een keer een glaasje wijn wilt drinken. Ook ideaal wanneer je gaat werken of zonder je kleintje een dag op pad gaat.

Meer over dit onderwerp:

  • Alcohol, roken en medicijnen tijdens borstvoeding en de invloed op je baby
  • Borstvoeding

Plaats een reactie

(0)
user-image
    • Magazine

    • Mijn week

    • Zoeken

    • Dashboard