Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

BabyBaby altijd extreem vroeg wakker deze tips kunnen je helpen

Baby altijd extreem vroeg wakker? Deze tips kunnen je helpen.

ZP® - Magazine

, 29 March 2021 03:31Laatste update op: 29 March 2021 03:32

Baby’s en kleine kinderen doen nu eenmaal niet aan uitslapen. Maar is je baby wel héél vroeg wakker iedere ochtend (zo vanaf een uur of 4/5), dan breng je daar natuurlijk liever verandering in, want zo’n ritme houdt niemand lang vol.

Wat zijn normale uitslaaptijden voor baby’s?

De meeste baby’s en jonge kinderen worden wakker tussen 6:00 en 7:00. Wordt een kindje wakker voor 6:00, dan wordt dat als extreem vroeg gezien. Er zijn baby’s die af en toe om 5:30 wakker worden, maar er zijn ook kleintjes die er een gewoonte van maken om iedere ochtend al om 4:30 de dag willen beginnen! Nee bedankt, daar moet natuurlijk verandering in komen.

Het is wel belangrijk om te begrijpen dat het slaapritme en circadiaanritme van baby’s heel anders dan die van volwassenen, en ze hebben dan ook andere slaapbehoefte dan volwassenen. Baby’s moeten vroeger naar bed en worden ook vroeger wakker, dat is normaal, dus moet jij daar ook een beetje in mee kunnen gaan. Maar we begrijpen allemaal dat tussen 4:00 en 5:00 wakker worden niet de voorkeur heeft!

Redenen waarom je baby zo vroeg wakker wordt + tips

Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat je baby zo extreem vroeg wakker wordt.

  1. Geluiden. In de ochtend slaapt je kindje het lichtste, en wanneer de vogels beginnen te fluiten of er iemand opstaat ergens anders in huis, kan je baby daar gemakkelijk wakker door worden. Tip: gebruik een white noise apparaat dat de hele nacht én ochtend ruisgeluiden maakt om zo de andere omgevingsgeluiden te maskeren. Dan zijn er geen plotse geluiden waar je baby wakker van wordt, omdat hij alleen maar de white noise zal horen.
  1. Licht. Als er vroeg in de ochtend licht naar binnen komt, kan dat je kindje ook wekken. Licht in het gezichtje van je baby remt namelijk de aanmaak van melatonine, wat juist nodig is om je kindje in slaap te krijgen en houden. Tip: ga voor verduisterende gordijnen. Als je een nachtlampje gebruikt, ga dan voor rood licht en niet voor wit licht.

  2. Te late bedtijd. Als je kindje te laat naar bed gaat, kan dat zorgen voor oververmoeidheid, wat een ontzettende boosdoener is voor een goede slaaproutine. Oververmoeidheid zorgt voor een slechtere kwaliteit slaap waarbij je kind vaker wakker wordt én vroeger wakker wordt tijdens de ochtend. Tip: slapen doet slapen, dus probeer je kindje eens een half uur vroeger naar bed te brengen. De beste kwaliteit slaap krijgt je kleine namelijk in de eerste helft van de nacht, waarna hij daardoor ook in de tweede helft beter zal slapen.

  1. Slaaproutine overdag. Een te vroeg ochtenddutje gaat hand in hand met het te vroeg wakker worden de volgende ochtend, omdat het lichaam het te vroege ochtenddutje dan als verlengde van de nacht ziet. Een te laat ochtenddutje kan dan weer zorgen voor oververmoeidheid en slechter slapen ‘s nachts en vroeger wakker worden. Tip: probeer je overdag zo veel mogelijk aan een slaapschema te houden dat bij de leeftijd van jouw kind past

  2. Activiteiten in de vroege ochtend. Als je kindje gewend is om direct na het wakker worden met leuke activiteiten te beginnen, dan staat het ook gemakkelijker vroeg op door de verheuging om deze activiteiten. Tip: voorkom te veel leuke activiteiten direct na het wakker worden en houd je kindje bij voorkeur in bed tot het tijdstip waarop hij mag wakker worden.

Wat doe jij om je kindje minder vroeg wakker te laten worden?

Plaats een reactie

(0)
user-image

    Gerelateerde artikelen

    Gerelateerde artikelen

    Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

    Blijf op de hoogte!

    Ontvang nieuws speciaal voor jou!

    Groeikalender
    Magazine