1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

    Blijf op de hoogte!

    Ontvang nieuws speciaal voor jou!

    ZwangerGezondheidZwangerschapsbal fitnessbal

    Zwangerschapsbal: dit heb je aan een fitnessbal als je zwanger bent

    ZP® - Magazine

    , 12 september 2022 21:56Laatste update op: 12 september 2022 21:58

    Als je zwanger bent kan een fitnessbal of pilatesbal erg functioneel zijn. Doe je graag zwangerschapsyoga of zwangerschapspilates, dan is een fitnessbal een mooi hulpmiddel. Maar ook als je het zitten op een harde stoel zat bent, kan een zwangerschapsbal de oplossing bieden. Je hebt er zelfs nog wat aan tijdens en na de bevalling!

    Dit kun je allemaal met een fitnessbal tijdens de zwangerschap.

    Waarom een zwangerschapsbal?

    Een zwangerschapsbal, fitnessbal of birth-bal heeft vele mogelijke gebruiksmogelijkheden. Je kunt hem al vroeg in de zwangerschap beginnen met gebruiken, en zelfs tijdens én na de bevalling komt hij nog van pas. Een goede investerig dus!

    Op deze manieren kun je een fitnessbal gebruiken tijdens je zwangerschap.

    Zittend werken op een fitnessbal

    Naarmate je buik groeit in het tweede trimester, zal het steeds minder comfortabel zijn langere tijd op een harde stoel te zitten waarop je je bekken niet kunt bewegen. Zeker als je langere tijd moet zitten op je werk, kan je last krijgen van bekkenpijn, een pijnlijke onderrug of een stijve rug. Vervang die stoel dan eens met een zwangerschapsbal of fitnessbal! Hierop kun je al werkend je bekken bewegen en rondjes draaien met je heupen. Dat houdt je bekken in beweging en flexibel.

    Oefeningen op een zwangerschapsbal

    Je kunt je bal natuurlijk ook als gymbal gebruiken om oefeningen te doen. Hiermee zorg je voor balans en stabiliteit, en sterkere bekkenbodemspieren. Je kunt (online) zwangerschapspilates- of zwangerschapsyoga lessen doen met een fitnessbal, maar je kunt ook zelf dagelijks wat simpele oefeningen doen, zoals deze:

    • Achten: maak zittend op je bal een acht met je heupen. Daarmee train je je heupen, onderrug en buikspieren, en creëer je meer ruimte in het bekken naarmate de bevalling nadert.
    • Rondjes draaien: zet je voeten plat op de grond, en plaats je handen op je knieën of op je buik. Draai nu langzaam je heupen en bekken in rondjes, drie rondjes naar links en drie naar rechts. Dit is fijn om je heupen en bekken te stretchen en ruimte in het bekken te creëren.
    • Crunches: met je onderrug lig je op de bal, en met je handen ondersteun je je hoofd. Zet je tenen tegen een muur voor meer stabiliteit, en breng je hoofd voorzichtig naar voren terwijl je je buikspieren voorzichtig aanspant.

    Birth-ball: fitnessbal tijdens bevalling

    Een fitnessbal of birth-ball kan ook erg goed van pas komen tijdens het bevallen. Door hierop te zitten krijgt de zwaartekracht de kans om een handje te helpen. Het wiegen, draaien of stuiteren kan ook helpen de weeën op te vangen. Door de zittende houding wordt je bekken wijder. Je kunt de bal ook gebruiken om voorover overheen te leunen en rollen met je borst.

    Fitnessbal na de bevalling

    Wil je na de kraamweek weer langzaamaan meer deelnemen in het gezinsleven buiten de slaapkamer? Dan kan het fijn zijn een fitnessbal bij de hand te hebben om aan te schuiven aan de eettafel, maar niet op een harde stoel te hoeven zitten. Zo kan je bekkenbodem zich ontspannen en zal je onderkant geen pijn doen. Het is ook erg fijn om je baby in slaap te voeden of te sussen op een fitnessbal, terwijl je hierop zachtjes stuitert of rondjes draait.

    Welke maat zwangerschapsbal?

    Het is belangrijk dat je de juiste maat zwangerschapsbal koopt:

    • Vrouwen minder dan 1,65 meter: bal met diameter van 55cm
    • Vrouwen van 1,65-1,75 meter: bal met diameter van 65 cm
    • Vrouwen van 1,75-1,85 meter: bal met diameter van 75 cm

    Blaas de zwangerschapsbal niet tot het uiterste op, zodat hij niet kan klappen. Je wilt er ook een beetje in kunnen wegzakken met je bekken. Je heupen zouden iets hoger moeten zitten dan je knieën wanneer je op de bal zit.

    Plaats een reactie

    (0)
    user-image
      • Feed

      • Mijn week

      • Cursussen

      • Community

      • Dashboard