Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

BevallingEten na de bevalling dit kan je vast in huis halen

Eten na de bevalling: dit kan je vast in huis halen

ZP® - Magazine

, 13 August 2020 02:58Laatste update op: 25 April 2021 14:34

Een bevalling is zeker niet niks, en daarom kan alle hulp goed gebruikt worden tijdens het herstellen van de bevalling. Het juiste eten na de bevalling kan hierbij helpen! Net zoals dat je op je voeding lette tijdens de zwangerschap, zou je dat ook na de bevalling moeten doen om extra lief voor je lichaam te zijn die net een enorme prestatie heeft geleverd. Ook kan de juiste voeding helpen bij het geven van borstvoeding.

Voeding na de bevalling

Een bevalling kan je ontzettend uitputten, zowel mentaal als fysiek. Om je fysieke herstel te bevorderen en lief te zijn voor je lichaam na deze grote prestatie, is het goed om gezonde voeding te blijven eten na de bevalling. Ook al is een gezond en gebalanceerd dieet aanhouden niet altijd makkelijk met een pasgeborene, toch is het de moeite waard om goed te eten. Voeding die je energie geeft en alle nodige voedingsstoffen om eventueel ook je baby van moedermelk te voorzien, heeft hierbij voorkeur, in plaats van fast food met weinig voedingsstoffen.

10 superfoods voor na de bevalling

De volgende voedingsmiddelen kan je alvast in huis halen voor na de bevalling:

  • Noten: Noten zijn een goede bron van goede vetten, en je hoeft er niet voor in de keuken te staan. Genoeg noten inslaan voor na de bevalling is dus een goed idee, zodat je bij trek een gezonde snack kunt namen. Ook stimuleren noten de melkproductie en komen de vetten ten goede van de hersenontwikkeling van je baby.

  • Havermout met fruit: Een bakje havermout met fruit klinkt misschien niet heel bijzonder, maar doordat havermout zoveel vezels bevat kan het je helpen bij het voorkomen van obstipatie na de bevalling. En dat heb je nu precies nodig om iets minder pijnlijk te poepen na de bevalling, met aambeien en hechtingen die je wellicht kunt hebben. Daarnaast bevat havermout galactogeen: een stof die de toevoer van moedermelk verhoogt.

  • Eieren: Eiwitten zijn een uitstekende bron om pijnlijke spieren te kalmeren. Eieren kunnen dus goed van pas komen na de bevalling!

  • Dadels: Dadels zijn niet alleen verukkelijk, ze hebben ook verschillende gezondheidsvoordelen. Zo heeft een klein onderzoek uitgewezen dat het eten van dadels na de bevalling zorgt voor minder bloedverlies en bloedingen. Daarnaast geven ze ook een instant boost van energie door de natuurlijke suikers, en dat kun je goed gebruiken.

  • Kippensoep: Tijdens de bevalling verlies je door dat zweten veel vocht. Kippensoep bevat veel zout en elektrolyten en is daarnaast een goede maaltijd om je lichaam te hydrateren na een uitputtende bevalling. Ook voelt het niet zo zwaar op de maag, als je zin hebt in iets lichts na de bevalling.

  • Rundvlees: Na de bevalling is het normaal dat je nog een aantal weken bloedverlies hebt. Hierdoor kan ijzertekort en bloedarmoede voorkomen. Door (gedroogd) rundvlees te eten, vul je je ijzer, eiwitten en natrium voorraden aan, waardoor de kans op ijzertekort en bloedarmoede kleiner wordt.

  • Volkorenproducten: De volkoren varianten van brood of pasta kunnen helpen bij het voorkomen van obstipatie. Je volkoren boterham besmeren met notenboter of met een lekker eitje, en je hebt een lekker ontbijtje of tussendoortje!

  • Zoete aardappel: De zoete aardappel is rijk aan vitamine A. Deze vitamine kun je goed gebruiken om je eigen afweersysteem op peil te houden, en die van je baby als je borstvoeding geeft.

  • Bonen: Bonen zijn echte energiebommen doordat ze vol zitten met vezels en proteïnen. Dit is dan ook een geliefd voedingsmiddel onder vegetariërs en veganisten. Je kunt ze ook lange tijd bewaren en in grote hoeveelheden inslaan in blik.

Meer eten en drinken bij borstvoeding

Als je borstvoeding geeft, moet je meer eten na de bevalling dan als je dat niet doet. Bij borstvoeding moet je zelfs meer eten dan tijdens de zwangerschap! Je hebt deze energie hard nodig om moedermelk aan te maken, je baby in voeding te voorzien en jezelf gezond te houden.

Gelukkig heeft je lichaam ook tijdens de zwangerschap rekening gehouden met borstvoeding: hiervoor heb je twee tot vier kilo vetvoorraad aangelegd voor in de borstvoedingsperiode. Deze voorraad is echter niet voldoende, waarom het goed is om tijdens de borstvoeding wat meer te eten dan dat je deed toen je zwanger was. Ook zou je 2 tot 2,5 liter vocht per dag moeten drinken bij borstvoeding, op de bloedcirculatie op peil te houden en gehydrateerd te blijven.

Afvallen na de bevalling

Na de bevalling willen vrouwen soms weer zo snel mogelijk terug in shape komen. Maar haast je hiermee zeker niet! Die extra kilo’s die je bent aangekomen heb je namelijk nog hard nodig voor het geven van borstvoeding, als je dit geeft. Ook heeft jouw lichaam genoeg gezonde voeding nodig om te herstellen. Wacht dus totdat je volledig bent hersteld van de bevalling, en met borstvoeding totdat de borstvoedingsperiode erop zit voordat je begint met lijnen. Door borstvoeding raak je trouwens meestal vanzelf ook al gewicht kwijt, dat is normaal. Hierbij ook nog eens proberen af te vallen, zou niet gezond zijn.

Welk voedingsmiddel mag volgens jou echt niet missen na de bevalling?

Meer over dit onderwerp:

  • Borst- of kunstvoeding?
  • Borstvoeding
  • Herstellen na de bevalling. Wat gebeurt er allemaal met jou en je lichaam?

Plaats een reactie

(0)
user-image
    • Magazine

    • Mijn week

    • Zoeken

    • Dashboard