1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Terug

    Veel zwangeren jodiumtekort: te weinig brood en vis

    Gepubliceerd op: 9-2-2022Bewerkt op: 10-23-2023
    ZP® - Magazine Gepubliceerd op: 9-2-2022Bewerkt op: 10-23-2023
    Auteur: Maartje Scheffer
    Jodium: het is misschien niet de eerste voedingsstof waar je aan denkt als je denkt aan een gezonde zwangerschap. Toch is het erg belangrijk, en blijkt nu dat veel zwangere vrouwen een tekort hebben aan jodium. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor de baby.

    Bijvoorbeeld groeiproblemen, of een achterblijvende hersenontwikkeling.

    Te weinig jodium tijdens de zwangerschap

    Volgens Groningse wetenschappers krijgt wel 70 tot 90 procent van de zwangeren te weinig jodium binnen uit de voeding. En dat terwijl je als zwangere ongeveer 50 procent meer jodium nodig hebt dan volwassenen die niet zwanger zijn. Dat is mogelijk problematisch, want dit tekort kan in sommige gevallen zorgen voor groeiproblemen en achterblijvende hersenontwikkeling bij de baby.

    Over het algemeen eten we allemaal minder zout en producten die veel zout bevatten. Dat komt ten goede van onze hart en nieren, maar te veel minderen met zout en jodium is ook weer niet goed. We eten minder brood en zuivel, en minder vis: ook zwangeren. Maar dat zijn voedingsmiddelen waar veel jodium in zit, wat hard nodig is tijdens de zwangerschap. Anders bestaat er het risico dat de schildklier minder goed zijn werk doet.

    Voeding rijk aan jodium

    Door genoeg jodium binnen te krijgen tijdens de zwangerschap, bevorder je de werking van je schildklier, die ervoor zorgt dat de hersenen van je baby goed ontwikkelen. Voeding die rijk is aan jodium, is brood, vis, eieren, en zeewier. Een goede richtlijn is om vijf boterhammen per dag te eten, maar als dit niet je voorkeur heeft kun je ook wat meer vis (minimaal twee keer per week) of eieren eten, of zeewier in je dieet verwerken.

    Probeer in dit geval twee keer per week een portie (100g) vette vis te eten, zoals zalm of forel, en een keer per week een portie magere vis zoals tilapia of schol. Die zijn rijk aan omega-3 vetzuren. Als je niet aan deze hoeveelheid komt, is het aan te raden een omega-3 supplement te slikken.

    Bron: Hart van Nederland

    Deel jouw ervaringen en vind steun in onze communities

    We geloven in de kracht van gemeenschap en het delen van ervaringen. Hier moedigen we je aan om je eigen ervaringen en tips te delen en deel te nemen aan onze actieve community van zwangere vrouwen en ouders. Samen kunnen jullie elkaar ondersteunen en vragen beantwoorden met betrekking tot voeding tijdens de zwangerschap.

    • group-image
      1 maand geleden

      Voeding tijdens de zwangerschap

      121 leden

    • Feed

    • Mijn week

    • Cursusportaal

    • Community

    • Dashboard