1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Terug

    Gebruik van Whatsapp

    Gepubliceerd op: 1-20-2024Bewerkt op: 1-20-2024
    Ive verloskundigen Gepubliceerd op: 1-20-2024Bewerkt op: 1-20-2024
    Geschreven door: Ive verloskundigen
    Wanneer bellen en wanneer gebruik maken van Whatsapp?

    Lieve cliënten,

    Zoals jullie weten maken wij gebruik van Whatsapp om laagdrempelig kleine vragen te stellen. Wij geven bij de aanmelding en de intake aan dat deze dienst gebruikt kan worden voor praktische vragen. Hieronder vallen vragen over:

    • Multi-vitamines
    • Zwangerschapsverklaring voor werk of reizen
    • Afspraken verzetten
    • Welke kraamzorg ook alweer fijn is
    • Etc.

    We willen gebruik blijven maken van Whatsapp, omdat we terug horen dat veel van jullie het als prettig ervaren. Helaas komt het, ondanks herhaaldelijk benadrukken om ons te bellen bij zorgen, nog zeer regelmatig voor dat we een app krijgen met zorgen rondom de zwangerschap. Voorbeelden hiervan zijn: minder voelen bewegen van de baby, bloedverlies en buikpijn/krampen. Soms onschuldig, maar vaker een reden om ons te bellen. Ons niet willen storen is de meest gehoorde reden om ons te appen.

    We vinden het absoluut niet erg om gebeld te worden, want vrijwel altijd hebben we aanvullende vragen en dan kunnen we gelijk de situatie beter inschatten. Ook als dit in de late avond is en je maakt je zorgen, bel ons. De app lezen we soms pas uren later en iets wat je zelf misschien als onschuldig bestempelt, kan voor ons toch reden zijn om een extra controle te doen.

    Als cliënten blijven appen met klachten, zal het betekenen dat we de dienst moeten afschaffen. Dat klinkt streng, maar als we een app over klachten te laat lezen en er is wat aan de hand zijn wij wel verantwoordelijk. Het is echt voorgekomen dat we toevallig de app nog lazen op een apart tijdstip en dat er iets aan de hand was waarvoor direct medische zorg nodig was. Of dat we gebeld werden met 'het zal vast niets zijn....' en het bleek maar goed dat ze belde, want niet veel later moest het kindje gehaald worden. Als deze dame ons geappt had, had het echt heel fout kunnen aflopen.

    En dit is niet om jullie bang te maken, maar wel om duidelijk te maken waarom we zo vaak zeggen dat jullie ons moeten bellen. Dus dames luister echt naar ons verzoek om ons niet meer te appen als je je zorgen maakt. Twijfel je of je een vraag via de app kan stellen of ons moet bellen, neem het zekere voor het onzekere en bel. We worden echt niet boos en nemen we niet op, dan weten we wel dat de telefoon is gegaan en bellen we zo snel mogelijk terug.

    Groetjes, Anne en Marit Jullie verloskundigen

    • Feed

    • Mijn week

    • Cursusportaal

    • Community

    • Dashboard