Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

Informatie van je verloskundige week 21

Verloskundigenpraktijk De Heuvelrug

, 18 February 2021 08:19Laatste update op: 19 February 2021 07:39

Welke voeding ga je je baby geven: kies je voor Borst of kunstvoeding? Daarnaast wil je je misschien wel verdiepen in een zwangerschapscursus, hypnobirthing, yoga: wat past bij jou ?

Borst- of Kunstvoeding?

Zo halverwege je zwangerschap is het tijd om na te gaan denken over welek veoding je wil gaan geven: sommigen van jullie hoeven daar helemaal niet over na te denken en weten al wat hun keuze is.

Bij de afspraak rond de 23 weken gaan we kijken welke keuze je hebt gemaakt en of er nog vragen zijn en je misschien ondersteuning nodig hebt in deze keuze, zodat je een weloverwogenbeslissing kunt maken.

In een eerdere afspraak heb je het borstvoedingsboekje al mee gekregen; het is hadig om deze door te lezen en als je daar vragen overhebt, dan kun je deze stellen bij de afspraak waar we het gaan hebben over de oeding van je baby.

Meer informatie over borstvoeding is te vinden op:

Op de websitevan het Voedingscentrum.nl vind je meer infotmatie over kunstvoeding: https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/borstvoeding-en-flesvoeding/flesvoeding-geven.aspx

Zwangerschapscursussen: wat past bij jou? Een overzicht

Een zwangerschapscursus volgen is dé manier om je voor te bereiden op wat er allemaal komen gaat. Je krijgt daar informatie over de zwangerschap, leert bij de meeste cursussen technieken om weeën op te vangen. Het aanbod is enorm gevarieerd. Van zwangerschapsgym en -yoga heb je vast weleens gehoord. Maar er zijn zo veel meer zwangerschapclubs

Nuttig en gezellig Daarnaast zijn veel cursussen niet alleen nuttig, maar vaak ook gezellig. Je komt in contact met andere zwangeren, met wie je ongestoord over je zwangerschapskwalen kunt kletsen en tips kunt uitwisselen. Een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen die straks ook nog eens een kind hebben in dezelfde leeftijdscategorie als die van jou.

Er zijn sportieve zwangerschapscursussen, waarbij het belangrijkste doel is: fit blijven tijdens je zwangerschap. Er zijn cursussen die meer op je geest gericht zijn, waarbij je kunt ontspannen en leert hoe je je mentaal kunt voorbereiden op de bevalling. En er zijn informatieve cursussen, waarbij je vooral informatie en advies krijgt over je zwangerschap of over één bepaald thema, zoals de bevalling of borstvoeding.

De behoefte aan informatie is bij een eerste zwangerschap vaak groter dan bij een tweede of derde zwangerschap. Daar kun je dus ook rekening mee houden tijdens het kiezen. Tijdens een eerste zwangerschap wil je vaak alles, maar dan ook alles weten. Het is nog zo nieuw en onwennig. Bij latere zwangerschappen heb je misschien alleen behoefte aan een opfriscursus of kies je eerder voor fit blijven dan voor veel informatie.

Met of zonder partner Bij sommige cursussen is je partner ook welkom. Dat kan bij elke les zijn, of eenmalig, tijdens een speciale partnerles. Andere cursussen zijn juist weer helemaal op jou gericht. Veel van de cursussen zijn in groepsverband, met een klasje vol zwangere vrouwen. Maar er bestaan ook privécursussen, zoals zwangerschapsyoga aan huis of een privésessie haptonomie.

Keuze genoeg dus. Om je wegwijs te maken in de wereld van de zwangerschapscursussen, hebben we allerlei soorten op een rijtje gezet.

Zwangerschapsgym De meest bekende en al lang bestaande cursus is zwangerschapsgym.Bij zwangerschapsgymnastiek doe je – in groepsverband – oefeningen om je lichaam in vorm te houden en ‘t voor te bereiden op de bevalling. Daarnaast leer je hoe je je bekken versterkt, weeën opvangt en hoe je effectief moet persen. Alle vragen die je hebt komen aan bod.

Mindfulness Een mindfulness-cursus voor zwangeren helpt je omgaan met stress. Je leert mediteren en meer ‘in het moment’ te leven. Zo ga je vol vertrouwen de bevalling tegemoet.

HypnoBirthing HypnoBirthing is een zwangerschapscursus waarbij je jezelf zo zeer leert te ontspannen, dat je je weeën makkelijk(er) kunt opvangen. Het is helemaal ideaal als je je partner kunt overhalen mee te doen, want dan leert hij ook allerlei technieken om jou tijdens de bevalling te ondersteunen.

Haptonomie Zwangerschapshaptonomie volg je samen met je partner en is erop gericht contact te maken met de baby in je buik. Dat gebeurd door middel van aanraking, door handen te plaatsen op de zwangere buik. Extra leuk voor je partner, omdat hij de baby natuurlijk niet continu voelt bewegen. De cursus bereidt jullie voor op de bevalling en op jullie nieuwe relatie na de geboorte van jullie kind. Bij haptonomische zwangerschapsbegeleiding wordt ook stilgestaan bij hoe je tijdens de bevalling (samen) de pijn van de weeën kan opvangen.

Mensendieck of Cesartherapie Bij oefentherapie Mensendieck of Cesartherapie gaat het vooral om hoe je lichamelijke klachten kunt voorkomen tijdens je zwangerschap. Met zo’n grote buik verandert het zwaartepunt van je lichaam en dat kan rugpijn of een zeer bekken opleveren. In deze cursussen leert je op een goede manier tillen, zitten en lopen. Daarnaast word je voorbereid op de bevalling: ademhaling, puffen, persen en verschillende houdingen om de weeën op te kunnen vangen.

Zwangerschapsyoga Met zwangerschapsyoga bereid je je lichaam én geest voor op de bevalling. Je doet oefeningen om je bekken soepeler te maken en leert ontspanningsoefeningen. Ook is er veel aandacht voor een goede lichaamshouding tijdens de zwangerschap, en worden er verschillende ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen gedaan, die je ook tijdens de weeën kunt toepassen. Maar hoe helpt het tijdens de bevalling? En wat is precies het verschil met gewone yoga?

Zwangerschapsfitness Sporten is een goed idee tijdens je zwangerschap, weliswaar in aangepaste vorm (zeker richting het derde trimester). Je kunt natuurlijk ook ‘gewoon’ sporten als je zwanger bent, maar het kan fijn zijn om een speciaal aangepast programma te volgen. Je werkt aan je conditie, kracht en doet oefeningen om je bekkenbodem te trainen.

Zwangerschapszwemmen Zwemmen kan heel prettig zijn tijdens je zwangerschap. Door het water voel je namelijk even niet dat je zwanger bent: het water ondersteunt je lichaam en je zwangere buik, waardoor je je bijna gewichtsloos voelt. Even geen last van die extra zwangerschapskilo’s! Veel zwembaden bieden een speciaal zwemmoment voor zwangere vrouwen aan.

Bevallingscursus / Samen bevallen Een bevallingscursus heeft niets te maken met beweging of je geest, maar is puur een voorlichting en praktijkgerichte voorbereiding op de bevalling. Er zijn verschillende soorten bevallingscursussen: sommigen duren maar één avond, andere bestaan uit verschillende sessies. Je kunt er in je eentje naartoe, maar er zijn ook cursussen die je samen met je partner doet, zoals de bekende cursus Samen bevallen. Daarin leer je hoe je als ‘team’ de bevalling kunt ingaan; je partner krijgt daarbij dus een heel actieve rol.

  • Magazine

  • Mijn week

  • Zoeken

  • Dashboard