1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Terug

    Gezond afvallen na de zwangerschap, hoe doe je dat?

    Gepubliceerd op: 3-10-2022Bewerkt op: 3-16-2022
    ZP® - Magazine Gepubliceerd op: 3-10-2022Bewerkt op: 3-16-2022
    Geschreven door: ZP® - Magazine
    Na de bevalling wil je wellicht aan de slag gaan om de zwangerschapskilo’s eraf te krijgen. Afvallen na de zwangerschap is voor de meeste vrouwen echter geen prioriteit, en dat hoeft het ook niet te zijn: het belangrijkste is immers dat jij en je baby gezond zijn. Maar als je dan toch wilt afvallen, hoe doe je dat dan op een gezonde manier?

    Aankomen en afvallen na de bevalling

    Het kan zijn dat je wat kilo’s bent aangekomen tijdens de zwangerschap: dan is heel normaal. Haast iedere vrouw blijft na de bevalling wat meer wegen dan voor de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap komt een vrouw met een gezond BMI tussen de 18,5 en 25 gemiddeld 11,5 tot 16 kilo aan. Een groot deel van die kilo’s raak je gelijk kwijt na de bevalling: denk aan de baby, het vruchtwater, de placenta en een hoop bloed wat niet meer in je lichaam zit. Zo’n 5 kilo raak je dus gelijk kwijt.

    Het overige gewicht kan nog wat langer blijven. Dat komt omdat je nog een hoop vocht vast kan blijven houden van tijdens de bevalling. Ook heb je extra vet opgeslagen, en kan je extra hebben gegeten met je zwangerschapscravings.

    Wanneer afvallen na de bevalling?

    Na de geboorte van je baby heeft je lichaam alle tijd nodig om te herstellen van de marathon die de bevalling heet. Daarom wordt aangeraden de eerste zes weken na de bevalling niet te sporten en eigenlijk zo veel mogelijk te rusten. Een advies dat je ook zeker zou moeten opvolgen, anders kun je last krijgen van vaginale bloedingen die weer terugkomen, een overbelaste bekkenbodem en [oververmoeidheid](.

    Zijn de zes weken om, dan mag je weer gaan nadenken over het langzaam opbouwen van sporten. Zit jij daar nog helemaal niet op te wachten, dan is dat ook niet zo gek. Bij veel vrouwen heeft het veel meer tijd nodig. Maar rond deze tijd mág het officieel wel, mits jij je natuurlijk goed genoeg voelt.

    Hoe kan je dan afvallen?

    Als je graag wilt afvallen is het belangrijk dat je dat op een veilige en rustige manier doet na de bevalling. Te snel willen afvallen kan ervoor zorgen dat je de weinig voedingsstoffen binnenkrijgt om goed te kunnen functioneren, vooral als je ook borstvoeding geeft. Het beste kun je daarom niet te snel gaan, en zo’n 0,5 kilo per week proberen kwijt te raken. Dat doe je zo:

    Beweging: Sporten en bewegen helpt zeker bij het afvallen. Bouw het wel rustig op, want het kan een tijd duren voordat je bekkenbodem en buikspieren zijn hersteld. Luister je naar je lichaam: begin bijvoorbeeld tien minuutjes tot een kwartiertje met een lichte workout, en bouw het zo steeds meer op. Yoga, pilates, wandelingen of postpartum workouts op youtube kunnen geschikt zijn. Verwacht er zeker de eerste paar keren niet te veel van, want heel je conditie begint waarschijnlijk weer bij nul. Als je borstvoeding geeft is het slim om vóór het sporten te kolven of te voeden, omdat sporten met lege borsten fijner is.

    Voeding : Gezond eten kan ook helpen met het afvallen, dat gebeurt namelijk als je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt. Je hebt als borstvoedende vrouw zo’n 2500 kcal per dag nodig. Wil je afvallen? Haal hier dan 500 kcal vanaf om zo’n 0,5 kg per week af te vallen. Eet echter wel genoeg! Merk je dat dit voor jou echt niet genoeg is om fit en energiek te blijven? Dan is het misschien nog niet het moment om af te vallen en minder te eten, zeker als je borstvoeding geeft.

    Probeer ook gezond te eten om je weerstand op peil te houden: afwisselend, genoeg groente, fruit, volkoren producten en gezonde vetten. Het beste kun je met je verloskundige tijdens de nacontrole 6 weken na de bevalling bespreken of je klaar bent om af te vallen en te diëten.

    • Feed

    • Mijn week

    • Cursusportaal

    • Community

    • Dashboard