1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Terug

    Van stress naar rust in het moederschap; 3 praktische stappen voor mindfulness

    Gepubliceerd op: 9-29-2023Bewerkt op: 10-4-2023
    ZP® - Magazine Gepubliceerd op: 9-29-2023Bewerkt op: 10-4-2023
    Geschreven door: ZP® - MagazineMedisch rereviewd door: Laila Fanzi - Life & Mindset Coach
    De meeste moeders zijn er wel bekend mee; een oneindig ‘to do’ lijstje. Soms lijkt er geen einde te komen aan wat er allemaal in en rondom het huis moet gebeuren; de was, de boodschappen, nieuwe kleertjes kopen, etc. Om maar te zwijgen over de mentale last die er ook nog bij komt kijken. Mentale last wordt ook wel ‘cognitieve arbeid’ genoemd: alle onzichtbare taken om het huishouden en gezinsleven draaiende te houden. Van maaltijden samenstellen tot het bedenken van traktaties.

    Mindfulness

    Het is dan ook niet gek dat je voelt alsof je ‘alle ballen in de lucht moet houden’ met als logisch gevolg dat er stress wordt opgebouwd. Voordat je het weet ben je geïrriteerd, reageer je fel of stort je emotioneel in.

    De kunst is om af en toe bij jezelf in te checken en jezelf de zelfzorg te geven waar je behoefte aan hebt. Het gaat om even uit de ‘doe’ stand te komen en observeren wat je emotioneel en lichamelijk nodig hebt om het moederschap te kunnen dragen.

    Het inchecken bij jezelf kan middels mindfulness; het bewust zijn van de ervaring in het hier en nu zonder oordeel. Daarbij gaat het niet per se om elke dag mediteren, iets waar weinig moeders tijd voor hebben, maar gaat het juist om mindfulness te integreren in de kleine dagelijkse dingen. Je kan het praktische mindfulness noemen.

    Stappen om mindfulness toe te passen

    Er zijn 3 stappen die je daarbij mag volgen:

    • Vertragen: Even afstappen van het automatische om maar alle taken op te pakken en vertragen. Door te vertragen wordt je niet meegesleurd door wat er allemaal moet gebeuren, maar ontstaat er weer ruimte in jezelf om de controle over jouw energie weer terug te nemen.
    • Voelen: Nu je uit de ‘doe’ stand bent gekomen, wat voel je emotioneel en lichamelijk? Hoe is bijvoorbeeld je ademhaling; is die kort en oppervlakkig of rustig? Ben je ontspannen of voel je je opgejaagd, zijn je schouders gespannen, heb je een frons op je gezicht? Het gaat hierbij puur om de observatie zonder oordeel.
    • Voeden: Nu je je bewust bent van wat er in jouw speelt, wat heb je dan nodig? Is dat even rust, even sporten, hulp, of gaat het prima en is er niks aan de hand?

    Door dit steeds bij jezelf na te gaan, ga je uit de automatische piloot en kun je jezelf geven wat je nodig hebt of spreek je uit wat je nodig hebt in plaats van geleefd te worden door alle taken.

    Onthoud dat mindfulness een vaardigheid is die oefening vereist. Gewoontes zijn lastig door te breken maar met regelmatige oefeningen kun je meer bewustzijn en rust in je moederschap brengen.

    Dit artikel is geschreven door Laila Fanzi

    • Feed

    • Mijn week

    • Cursusportaal

    • Community

    • Dashboard