Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

ZwangerEten tijdens de zwangerschapWelke kazen mag je wel en niet eten als je zwanger bent

Kazen: welke mag je wel en niet eten als je zwanger bent?

ZP® - Magazine

, 31 May 2020 02:32Laatste update op: 26 February 2021 18:07

Kaas is voor veel vrouwen een zwangerschapscraving, maar welke kazen mag je eigenlijk eten als je zwanger bent, en welke kun je beter laten staan? Hier geven we je een compleet overzicht van welke kaas je wel en niet mag eten tijdens de zwangerschap!

Rauwmelkse en gepasteuriseerde kazen

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk het onderscheid te maken tussen rauwmelkse (au lait cru) en gepasteuriseerde kazen. Hiermee bepaal je namelijk welke kaas je wel en niet mag eten als je zwanger bent. In kaas zit veel calcium , vitamine B12 en Vitamine D, dus als je de juiste kazen eet, kun je gerust van deze lekkernij genieten tijdens de zwangerschap, en is het nog goed voor jou en je baby ook!

Niet eten: rauwmelkse kazen

Rauwmelkse kazen, ofwel kazen au lai cru, moet je vermijden tijdens de zwangerschap. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn deze kazen gemaakt van rauwe melk, oftewel melk die niet gepasteuriseerd. Hierdoor is er een risico dat de listeria bacterie achterblijft in de melk en dus in de kaas. Deze bacterie kan leiden tot een infectie die kan zorgen voor ernstige gevolgen zoals vroeggeboorte of een miskraam, alhoewel dit heel weinig voorkomt.

In Nederland kun je gelukkig gemakkelijk zien of een kaas van rauwe melk is gemaakt. Dit staat dan op het pakket aangeduid als ‘aut lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’. Het gaat hierbij vaak om kaasjes die niet in een fabrieksverpakking zitten. Let hierbij vooral op met zachte kazen zoals brie, roquefort, gorgonzola en camembert. Je kunt rauwmelkse kazen wel gebruiken in een warm gerecht, want bij verhitting boven de 85 graden overleeft de listeria bacterie het niet. In Nederland worden haast geen rauwmelkse kazen geproduceerd, en als het om een rauwmelkse kaas gaat, moet dat altijd op de verpakking worden vermeld.

Wel eten: kaas van gepasteuriseerde melk

Zit je liever op veilig tijdens de zwangerschap met je kaascravings, kies dan altijd voor kaas die is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Op het etiket van de kaas staat dan altijd ‘gepasteuriseerd’. Het proces van pasteuriseren dient ervoor om bepaalde bacteriën, waaronder listeria, onschadelijk te maken. In de supermarkt bestaat het merendeel, dan al niet alle kazen uit deze gepasteuriseerde variant. Kazen zoals belegen kaas, Parmezaanse kaas, smeerkaas, roomkaas en hütenkäse zijn altijd gepasteuriseerd en veilig. De meeste zachte kazen uit de supermarkt ook.

Alle kazen tijdens de zwangerschap op een rijtje

  • Geitenkaas: In geitenkaas is nog nooit listeria aangetroffen, en dus is het veilig om te eten tijdens de zwangerschap. Harde geitenkaas is veiliger dan zachte geitenkaas, maar zachte geitenkaas kun je ook zonder problemen eten, mits er ‘gepasteuriseerd’ op de verpakking staat.
  • Brie, camembert, roombrie, mont charentals, chaumes, kemhem, munster, taleggio, artavaggio, boursault, explorateut en andere zachte kazen: Deze kazen mag je gewoon eten, zolang ze maar gepasteuriseerd zijn. Let hierbij altijd goed op, want deze zachte kazen vind je nog wel eens ongepasteuriseerd in kaasspeciaalzaken. Vraag het bij twijfel altijd even na bij de verkoper.
  • Hollandse belegen kaas, oude kaas, boerenkaas, emmentaler, cheddar, cantal, gruyere, pecorino, manchego, Parmezaanse kaas en andere harde kazen: Deze harde kazen zijn allemaal veilig om te eten tijdens de zwangerschap. Vanwege de zuurgraad in deze harde kazen kan de listeriabacterie hier niet in groeien.
  • Gorgonzola, cabrales, larzac, Blue Stilton, bleu d’Auvergne, fourme d’Ambert, Danablue, magor, blue de gex en andere blauwschimmelkazen: Deze blauwschimmelkazen mag je gewoon eten mits ze gepasteuriseerd zijn. Let hierbij wel goed op, want soms zijn blauwschimmelkazen ongepasteuriseerd. Dit staat dan altijd op de verpakking.
  • Roquefort: Dit is een rauwmelkse schapenkaas waarin nog nooit de listeria bacterie is aangetroffen. Daarom zal je wellicht horen dat je deze kaas wel kunt eten, maar om het zeker voor het onzekere te nemen, is het beter om deze ongepasteuriseerde kaas te laten staan tijdens de zwangerschap.
  • Feta: Feta is over het algemeen gemaakt van gepasteuriseerde melk waardoor je het haast altijd kunt eten. Als het niet gepasteuriseerd is, staat dit altijd op de verpakkingen kun je het beter laten staan. Haast alle feta in de supermarkt is echter gemaakt van gepasteuriseerde melk.
  • Mozzarella en burrata: Mozzarella vind je in zowel rauwmelkse als gepasteuriseerde varianten. De mozzarellas in de supermarkt zijn haast altijd gepasteuriseerd en goed verhit waardoor er geen kans is op listeriabesmetting. In kaasspeciaalzaken is het wel mogelijk dat je rauwmelkse mozzarella aantreft. Vraag dit dus altijd even goed na. Verhitte mozzarella op een pizza kun je wel gerust eten. Burrata wordt haast ook altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk, tenzij anders aangegeven op de verpakking.
  • Kaasfondue: Oké, dit is niet een soort kaas, maar wel iets waar je tijdens de zwangerschap zin in kunt hebben. Een kaasfondue, zelfs met ongepasteuriseerde kazen kun je gerust eten, omdat de kazen voldoende worden verhit om de listeriabacterie te doden. Let wel goed op dat je geen kaasfondue eet met veel alcohol. Het beste kun je naar een kaasspeciaalzaak gaan om een kaasfondue te laten maken en mee te nemen, zonder alcohol.

Toch rauwmelkse kaas gegeten tijdens de zwangerschap?

Heb je per ongeluk toch een stukje rauwmelkse kaas binnengekregen tijdens de zwangerschap, maak je dan niet al te druk. De kans op listeria is namelijk erg klein. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Als je een besmetting vermoedt, neem dan altijd contact op met je huisarts die dit kan testen.

Meer over dit onderwerp:

  • Miskraam
  • Prematuur
  • Wat is de listeria-bacterie?
  • Wat mag ik wel en niet eten als ik zwanger ben?

Plaats een reactie

(1)
user-image
  • user-image

    tessasoetens4 (1)

    Mar 9, 2021

    "Laat het theezakje eerst 30 seconden in het water trekken en gooi dit water weg. Gebruik vervolgens hetzelfde theezakje voor een kop thee. Je hebt de meeste cafeïne/theïne dan met het eerste water weggegooid." Weten jullie dit zeker? Ik heb ook gelezen dat dit een mythe is.

    user-image
  • Magazine

  • Mijn week

  • Zoeken

  • Dashboard