Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

ZwangerKwaaltjes en klachtenVaak plassen en zwanger

Vaak plassen en zwanger

ZP® - Magazine

, 2 December 2019 20:30Laatste update op: 26 February 2021 18:06

‘S nachts vaak uit bed moeten, niet stil kunnen zitten tijdens een vergadering. Vaak plassen tijdens de zwangerschap is een onschuldige zwangerschapssymptoom maar daarom niet minder irritant

Vanaf wanneer moet je vaker plassen tijdens de zwangerschap?

Vaker plassen is één van de eerste zwangerschapssymptomen. Het begint al in de zesde week van je zwangerschap. Het vaker plassen is voor veel vrouwen iets waaraan ze als eerste merken dat ze zwanger zijn. Helaas wordt het vaker moeten plassen niet minder in het tweede en derde trimester, maar zal dit eerder meer worden.

Hoe komt het dat je vaak moet plassen tijdens de zwangerschap?

Het vaak plassen tijdens de zwangerschap heeft een aantal verschillende oorzaken.

  • Eén van de voornaamste oorzaken is de aanwezigheid van het zwangerschapshormoon hCG. Dit hormoon zorgt ervoor dat er een hogere bloedtoevoer naar je nieren plaatsvindt. Daardoor krijgen je nieren meer vocht te verwerken en moet je vaker plassen
  • De hoeveelheid bloed in je lichaam neemt met 50% toe. Meer bloed betekent meer vocht in je lichaam. Daardoor moeten je nieren meer vocht verwerken. Dit vocht komt in je blaas terecht en zorgt er dus voor dat je vaker moet plassen.
  • In het eerste trimester groeit je baarmoeder tegen je blaas aan. Hierdoor komt er meer druk op je blaas te staan en moet je vaker naar de WC. Na het eerste trimester groeit je baarmoeder meer omhoog en zul je hier minder last van hebben.
  • In de laatste weken van je zwangerschap zal je baby steeds meer op de blaas drukken waardoor je vaker moet plassen.

Tips voor vaak plassen tijdens de zwangerschap

Helaas is er geen middel of manier om het vaak plassen tijdens de zwangerschap te voorkomen of te verminderen. Maar er zijn wel een aantal manieren om hier beter mee om te gaan. Het is wel belangrijk om altijd genoeg te blijven drinken (1.5 - 2 liter per dag).

  • Probeer weinig cafeïnehoudende dranken te drinken. Cafeïne zorgt er namelijk voor dat je vaker moet plassen.
  • Drink overdag meer dan ‘s avonds. Probeer een uur voordat je gaat slapen niets meer te drinken. Dit voorkomt dat je nachtrust verstoort wordt doordat je steeds moet plassen.
  • Wanneer je tijdens het plassen helemaal voorover leunt kun je je blaas beter legen en duurt het langer totdat je weer naar de WC moet.

Meer over dit onderwerp:

  • Medisch
  • Magazine

  • Mijn week

  • Zoeken

  • Dashboard