Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

ZwangerKwaaltjes en klachtenRugpijn tijdens de zwangerschap

Rugpijn tijdens de zwangerschap

ZP® - Magazine

, 8 November 2019 20:19Laatste update op: 5 February 2020 17:54

Rugpijn, en dan vooral lage rugpijn, is een veelvoorkomend zwangerschapskwaaltje. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat je een groeiende baarmoeder draagt, waarvan de banden aan je rug bevestigd zijn. Hierdoor wordt je buik naar voren getrokken en krijg je een holle rug, wat na een tijdje pijn kan gaan doen. Rugpijn zal je vooral in je lage rug voelen. Gelukkig verdwijnt de rugpijn na de zwangerschap vaak gewoon weer.

Wanneer rugpijn tijdens de zwangerschap?

Tweede en derde trimester

De meeste vrouwen krijgen last van rugpijn vanaf het tweede of derde trimester in de zwangerschap. In deze periode groeit de buik namelijk hard en wordt er dus meer aan de banden en de onderrug getrokken. Dit resulteert vaak in lage rugpijn. Dit wordt alleen maar erger als je wat achterover leunt om jezelf in gewicht te houden, dus vermijd dit.

Blaasontsteking

Rugpijn kan echter ook een indicatie zijn dat je een blaasontsteking hebt. Heb je dus lage rugpijn én moet je vaker naar de wc met een branderig gevoel? Overleg dan even met je huisarts.

Tips om de rugpijn te verhelpen

Luister naar je lichaam

Het is belangrijk om vanaf het begin van de zwangerschap rekening te houden met je rug. Luister dus vanaf het begin al goed naar je lichaam en pak je rust wanneer je voelt dat je dat nodig hebt. Til ook gedurende de gehele zwangerschap geen zware dingen, met name in het tweede en derde trimester. Ook kun je knielen, hurken en bukken beter beperken om zo rugpijn te voorkomen.

Beweging

Heb je al last van rugpijn, dan kun je een aantal dingen doen om de pijn te verlichten. Zo is het belangrijk dat je in beweging blijft, door bijvoorbeeld zwangerschapsyoga, zwangerschapsgym of zwemmen te doen. Ook kun je beter niet te lang staan. Heb je de mogelijkheid om even te relaxen op de bank? Doe dat dan met je benen omhoog.

Juiste (zit)houding

Zit je dagelijks veel, bijvoorbeeld op werk? Zorg dan voor een rechte houding, een goede draaistoel en zorg waar nodig voor ondersteuning in je onderrug. Sta ook regelmatig op om even van positie te veranderen.

Meer over dit onderwerp:

  • Medisch

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde artikelen

Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

Groeikalender
Magazine