1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Terug

    Pijn aan je stuitje tijdens de zwangerschap

    Gepubliceerd op: 12-15-2021Bewerkt op: 2-27-2024
    ZP® - Magazine Gepubliceerd op: 12-15-2021Bewerkt op: 2-27-2024
    Auteur: Maartje SchefferMedisch rereviewd door: Verloskundigenpraktijk Hygiea
    Onder de vele andere zwangerschapskwaaltjes waarmee je te maken kunt krijgen, valt ook pijn aan je stuitje, ofwel stuitpijn. Veel zwangere vrouwen (45%) hebben last van pijn aan hun stuitje, maar waar wordt het door veroorzaakt en wat kun je aan de stuitpijn doen?

    Oorzaak van stuitpijn tijdens zwangerschap

    Het stuitje is het botje dat je helemaal onderaan je wervelkolom in je rug vindt, wat ook wel het staartbeen wordt genoemd. Met een gewricht zit het vast aan het heiligbeen, waardoor het heen en weer kan bewegen. Bij bepaalde bewegingen, zoals fietsen of tijdens schokkende bewegingen op een harde ondergrond, kan die pijn erger worden. Ook als je moe bent kan het erger worden. Hardlopen tijdens de zwangerschap kan ook voor stuitpijn zorgen.

    Als je zwanger bent kunnen al je gewrichten en spieren soepeler worden door het hormoon progesteron. Zo ook je bekken en je stuitje. Door je groeiende baarmoeder en je veranderende houding, kunnen je bekken en het stuitje overbelast raken, wat dus pijn kan gaan doen. Stuitpijn kan ook veroorzaakt worden als je je bekkenbodemspieren juist te veel aanspant, omdat je niet in de juiste houding zit of je plas veel ophoudt.

    Pijn aan stuitje herkennen

    Twijfel je of je stuitpijn hebt tijdens de zwangerschap? Je kunt het hieraan herkennen:

    • Je kunt niet te lang rechtop zitten, en zoek daarbij steeds naar een pijnvrije houding
    • Je hebt pijn aan of rondom je stuitje, wat kan uitstraling naar je zitbeenknobbels en onderrug
    • Je hebt pijn tijdens het fietsen en opstaan
    • Je kunt ook last krijgen van lage rugpijn, pijn bij het vrijen of moeite met ontlasting. Dat kan als gevolg van het verkrampen van je bekkenbodemspieren door de pijn aan je stuitje

    Tips en behandeling bij stuitpijn

    Je kunt zelf een aantal dingen doen om de pijn aan je stuitje te verminderen: -

    • Span je bekkenbodemspieren niet te veel aan, bijvoorbeeld bij het ophouden van je pas op ontlasting, of wanneer je zit
    • Let op je zithouding. Probeer rechtop te zitten, op je zitbeenknobbels en niet te veel achterover. Om je hiermee te helpen kun je gebruik maken van een kussentje in je onderrug of een fitnessbal zodat je meer rechtop kunt zitten.
    • Koop een fietszadelhoes om het fietsen iets zachter te maken voor je stuitje
    • Gebruik een stuitkussen, oefenbal of balkussen tijdens lange zitperiodes

    Wanneer de fysiotherapeut raadplegen?

    Omdat de klachten kunnen wisselen van plek en intensiteit en soms zelfs weer even weg lijken te zijn, is het vaak moeilijk te bepalen of een bezoek aan de fysiotherapeut nuttig is. De fysiotherapeut raadpleeg je doorgaans als je klachten hebt die komen of veranderen onder invloed van houding en beweging. Een fysiotherapeut kan door lichamelijke behandeling, gerustelling en adviezen vaak net even die ondersteuning bieden die zorgt voor verlichting van de klachten. Je hebt geen verwijzing nodig van je verloskundige of huisarts, je kunt dus direct een afspraak maken. Ga na bij je verzekering of een bezoek aan de fysiotherapeut vergoed wordt.

    • Feed

    • Mijn week

    • Cursusportaal

    • Community

    • Dashboard