1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

    Blijf op de hoogte!

    Ontvang nieuws speciaal voor jou!

    ZwangerKwaaltjes en klachtenPijn aan je stuitje tijdens de zwangerschap

    Pijn aan je stuitje tijdens de zwangerschap

    ZP® - Magazine

    , 15 december 2021 18:12Laatste update op: 15 december 2021 18:12

    Onder de vele andere zwangerschapskwaaltjes waarmee je te maken kunt krijgen, valt ook pijn aan je stuitje, ofwel stuitpijn. Veel zwangere vrouwen (45%) hebben last van pijn aan hun stuitje, maar waar wordt het door veroorzaakt en wat kun je aan de stuitpijn doen?

    Oorzaak van stuitpijn tijdens zwangerschap

    Het stuitje is het botje dat je helemaal onderaan je wervelkolom in je rug vindt, wat ook wel het staartbeen wordt genoemd. Met een gewricht zit het vast aan het heiligbeen, waardoor het heen en weer kan bewegen. Bij bepaalde bewegingen, zoals fietsen of tijdens schokkende bewegingen op een harde ondergrond, kan die pijn erger worden. Ook als je moe bent kan het erger worden. Hardlopen tijdens de zwangerschap kan ook voor stuitpijn zorgen.

    Als je zwanger bent kunnen al je gewrichten en spieren soepeler worden door het hormoon progesteron. Zo ook je bekken en je stuitje. Door je groeiende baarmoeder en je veranderende houding, kunnen je bekken en het stuitje overbelast raken, wat dus pijn kan gaan doen. Stuitpijn kan ook veroorzaakt worden als je je bekkenbodemspieren juist te veel aanspant, omdat je niet in de juiste houding zit of je plas veel ophoudt.

    Pijn aan stuitje herkennen

    Twijfel je of je stuitpijn hebt tijdens de zwangerschap? Je kunt het hieraan herkennen:

    • Je kunt niet te lang rechtop zitten, en zoek daarbij steeds naar een pijnvrije houding
    • Je hebt pijn aan of rondom je stuitje, wat kan uitstraling naar je zitbeenknobbels en onderrug
    • Je hebt pijn tijdens het fietsen en opstaan
    • Je kunt ook last krijgen van lage rugpijn, pijn bij het vrijen of moeite met ontlasting. Dat kan als gevolg van het verkrampen van je bekkenbodemspieren door de pijn aan je stuitje

    Tips en behandeling bij stuitpijn

    Je kunt zelf een aantal dingen doen om de pijn aan je stuitje te verminderen: -

    • Span je bekkenbodemspieren niet te veel aan, bijvoorbeeld bij het ophouden van je pas op ontlasting, of wanneer je zit
    • Let op je zithouding. Probeer rechtop te zitten, op je zitbeenknobbels en niet te veel achterover. Om je hiermee te helpen kun je gebruik maken van een kussentje in je onderrug zodat je makkelijker rechtop kunt zitten.
    • Koop een fietszadelhoes om het fietsen iets zachter te maken voor je stuitje
    • Gebruik een stuitkussen, oefenbal of balkussen tijdens lange zitperiodes

    Wordt de pijn aan je stuitje maar niet minder? Dan kun je een bekkenfysiotherapeut opzoeken om een juiste behandeling te krijgen voor je pijn.

    Meer over dit onderwerp:

    • Medisch
    • Feed

    • Mijn week

    • Cursussen

    • Community

    • Dashboard