img

Wat gebeurt er met je bekken en bekkenbodem rondom zwangerschap en bevalling?

Het bekken bestaat uit twee bekkenhelften met daartussen het heiligbeen met het stuitje, die samen een soort ring vormen. Er zijn drie gewrichten die deze botstukken met elkaar verbinden: twee aan de achterzijde (de SI-gewrichten) en één aan de voorzijde van het bekken.

De onderzijde van het bekken wordt afgesloten door de bekkenbodemspieren, kortweg de bekkenbodem genoemd. In het bekken liggen de bekkenorganen: blaas, baarmoeder en endeldarm.

Ze worden enerzijds op hun plaats gehouden door banden die vastzitten aan het bekken. Anderzijds ondersteunt de bekkenbodem de bekkenorganen en het bekken.
De bekkenbodem moet kunnen aanspannen om urine, ontlasting en windjes te kunnen ophouden en ontspannen om te kunnen plassen en ontlasten. Bovendien speelt de bekkenbodem een rol bij vrijen en de bevalling.

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap neemt de druk op de bekkenbodem toe door de groei van de baarmoeder en het gewicht van de baby. Later in de zwangerschap gaat de baby steeds meer druk uitoefenen op de blaas, waardoor je meer aandrang kunt krijgen om te plassen en vaker naar het toilet moet.
Onder invloed van het zwangerschapshormoon neemt de elasticiteit van zowel de bekkenbodem als de banden rondom het bekken toe. Dit is nodig om tijdens de bevalling ruimte te maken voor de baby. Dit maakt het echter lastiger om de bekkenbodemspieren krachtig aan te spannen. Vooral tijdens lichamelijke inspanning zoals tillen en bukken, maar ook bij niezen, hoesten en lachen kan dit urineverlies tot gevolg hebben (stress-urine incontinentie). Daarnaast neemt de beweeglijkheid van de bekkenring tijdens de zwangerschap toe. Dit kan klachten veroorzaken als pijn en moeite met lang staan, lopen en zitten.

Wat kun je hier zelf aan doen?

Als je bekkenpijnklachten hebt, kun je zelf al veel doen:

  • houd rekening met de verminderde belastbaarheid van je bekken: neem wat meer rustpauzes en beperk de zwaardere huishoudelijke en verzorgende werkzaamheden.
  • Om je bekken rust te geven, ga liggen; zitten is niet genoeg.
  • Is er een lift, gebruik die dan als het traplopen klachten geeft.
  • Probeer (tijdelijk) kortere werkdagen te maken.
  • Blijf wel in beweging, maar rust op tijd. Dit betekent: voordat je klachten krijgt of bestaande klachten erger worden.

Vuistregel hierbij is dat je klachten na vijftien minuten verdwenen moeten zijn. Liever enkele korte periodes van activiteit dan te veel doen en na een uur nog niet hersteld zijn.

Indien je klachten niet verminderen kun je contact opnemen met een geregistreerd Bekkenfysiotherapeut. Zij zijn gespecialiseerd in het begeleiden van zwangeren en kunnen een advies en oefenschema op maat maken. Het is belangrijk om te weten dat pijnklachten in het bekkengebied niet hoeft te betekenen dat er onherstelbare schade is. Met de juiste hulp kun je er van af komen.

Auteur van dit artikel:
Nederlandse Vereniging voor Bekkenfysiotherapie
Leden van de Nederlandse Vereniging voor Bekkenfysiotherapie (NVFB) zijn geregistreerde bekkenfysiotherapeuten die, dankzij een aanvullende opleiding, zijn gespecialiseerd in het behandelen van klachten in het gehele gebied van buik, bekken en lage rug.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!