Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

ZwangerEten tijdens de zwangerschapFruit eten tijdens de zwangerschap kan je baby slimmer maken

Fruit eten tijdens de zwangerschap kan je baby slimmer maken

ZP® - Onderzoeken

, 27 March 2020 13:11Laatste update op: 9 February 2021 21:07

Tijdens je zwangerschap is het letten op je voeding heel belangrijk. Natuurlijk voor je eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van je baby. Je wilt dat je lichaam de juiste bouwstoffen levert aan de groei van je baby. Uit onderzoek blijkt dat het eten van fruit tijdens de zwangerschap kan bijdragen aan het IQ, het geheugen en gedragsvaardigheden van je baby. Kom maar door met die fruitsalade!

Fruit zorgt voor een slimme baby

Uit een Canadees wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het eten van veel fruit tijdens de zwangerschap zorgt voor het krijgen van een slimme baby. Er zijn tijdens het onderzoek tests gedaan bij baby’s van vrouwen die veel fruit aten tijdens hun zwangerschap. En wat blijkt? Deze baby’s scoorden na 12 maanden significant hoog op cognitieve tests. De resultaten werden vergeleken met de normale ontwikkeling van een baby van 12 maanden.

Voor het onderzoek werden ruim 668 baby’s getest. Hoe hoger de fruitconsumptie tijdens de zwangerschap, hoe hoger de IQ- score. Betekent dit dan dat je de hele dag door fruit moet eten? Nee, want te veel fruit zorgt ervoor dat je te veel suikers binnenkrijgt. Maar hoe kan het nou dat fruit voor een slimme baby zorgt? En hoeveel stukken fruit moet je per dag eten?

Anti-oxidanten goed voor ontwikkeling baby

Fruit bevat anti-oxidanten. Anti-oxidanten uit groenten en fruit verbeteren het geheugen en beschermen cellen in de hersenen. Anti-oxidanten is een verzamelnaam voor bepaalde vitamines en mineralen. Ze zorgen ervoor dat ons lichaam beschermd wordt tegen agressieve moleculen. Zo beschermen anti-oxidanten ook de hersenen van jou en je baby! Dit zorgt ervoor dat de hersenen van je baby zich goed kunnen ontwikkelen.

Welke soorten fruit eten tijdens zwangerschap?

De volgende fruitsoorten zitten vol anti-oxidanten:

  • Frambozen
  • Aardbeien
  • Blauwe bessen
  • Appels
  • Bananen
  • Meloen
  • Mango
  • Kiwi
  • Ananas
  • Avocado Veel mensen denken dat avocado een groente is, maar integendeel! In een avocado zitten niet alleen veel anti-oxidanten, maar een avocado bevat ook veel gezonde vetten; ook goed voor de hersenen van jou en je baby.

Let op! Het is niet de bedoeling dat je overdreven veel fruit gaat eten tijdens je zwangerschap, want dat kan ervoor zorgen dat je te veel suikers binnen krijgt. De aanbevolen hoeveelheid is 2 à 3 stuks is voldoende.

Tip: in één keer genoeg fruit per dag

Een handige en lekkere manier om genoeg fruit binnen te krijgen. Gooi fruit dat je lekker vindt in een blender, doe er water en/of yoghurt bij en blenden maar! Een paar voorbeelden:

Smoothie 1

  • ½ banaan
  • 1 kiwi
  • Het sap van 1 sinaasappel
  • Klein handje blauwe bessen
  • Handje vol rauwe bladspinazie

Smoothie 2

  • ½ banaan
  • 1 mango
  • ½ avocado
  • Handje voorgesneden andijvie
  • Koffiekopje water

Smoothie 3

  • Klein handje frambozen
  • Klein handje blauwe bessen
  • Klein handje aardbeien
  • Koffiekopje yoghurt
  • Koffiekopje water

Voeding tijdens zwangerschap voor slimme baby

Andere voedingsmiddelen die bijdragen aan het krijgen van een slimme baby:

  • Vis, visolie en omega 3-vetzuren. Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van vette vis tijdens de zwangerschap bijdraagt aan de ontwikkeling van de hersenen van de baby. Eet minimaal twee keer per week vette vis. Let hierbij wel op welke vis je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap. In vis zoals tonijn zit bijvoorbeeld kwik, wat in een hoge hoeveelheid schadelijk kan zijn. Daarom worden bepaalde soorten vis voor de zekerheid afgeraden door het Voedingscentrum. Als het niet lukt om twee keer in de week vis te eten, kun je ook het Voedingssupplement Omega 3Visolie slikken.
  • Eieren. Het eten van eieren bevordert de hersenfunctie. Maar ook verhogen proteïne en ijzer in de eieren het geboortegewicht. Een laag geboortegewicht hangt samen met een laag IQ. Eet twee eieren per dag, gebakken of gekookt.
  • Groene bladgroenten, bonen en broccoli bevatten foliumzuur. foliumzuur is noodzakelijk voor een goede sluiting van de neurale buis. Dit is weefsel waaruit hersenen en ruggenmerg zich ontwikkelen. Om ervoor te zorgen dat zowel jij en je baby genoeg foliumzuur binnenkrijgen, dien je vanaf een maand voor de bevruchting tot de tiende week van de zwangerschap foliumzuur als voedingssupplement te slikken.

Eet jij veel fruit tijdens je zwangerschap? Of heb je nog tips? Laat het weten in een reactie!

Plaats een reactie

(0)
user-image
    • Magazine

    • Mijn week

    • Zoeken

    • Dashboard