img

Gebruik van suiker minimaliseren

Voor iedereen geldt dat suiker niet zo best is voor je gezondheid. Voor zwangere vrouwen is dat helemaal het geval. Hieronder leggen we uit waarom je het gebruik van suiker beter kunt minimaliseren.

Zwangerschapssuiker

Het meeste risico dat je loopt als je te veel suiker eet tijdens je zwangerschap, is dat je zwangerschapssuiker of diabetes ontwikkelt. Ongeveer 4% van de zwangere vrouwen ontwikkelt zwangerschapssuiker of diabetes.
De meeste vrouwen zijn geen suikerpatiënt meer als ze bevallen zijn. Maar als je het eenmaal hebt gehad, dan loop je meer risico om het weer te ontwikkelen bij een eventuele volgende zwangerschap of later in je leven.

Ontwikkeling van diabetes

Suiker of diabetes ontwikkelt zich als het lichaam niet alle insuline die nodig is voor de zwangerschap kan maken en gebruiken. Tijdens de spijsvertering wordt het meeste voedsel afgebroken tot een soort suiker, genaamd glucose. Met de hulp van insuline zorgt glucose voor de energie in de lichaamscellen.
Tijdens de zwangerschap maken de hormonen het moeilijker om insuline te gebruiken, dus moet er meer door het lichaam worden geproduceerd. Als de alvleesklier de vraag om insuline niet kan bijbenen en de bloedglucosewaardes te hoog worden, dan resulteert dat in suiker oftewel diabetes.

Grote baby

Onderzoek bevestigt dat te veel suiker niet alleen diabetes kan veroorzaken, maar ook grote baby's. Waardoor de kans op een keizersnee groter wordt. Een grote baby zorgt voor problemen bij de bevalling, beginnend bij de schoudertjes.

Schimmels

Nog een reden om niet te veel snoep te eten tijdens je zwangerschap: suiker kan je vatbaarder maken voor een vervelende schimmelinfectie. Een schimmelinfectie vindt plaats als de schimmels, die zich in je vaginastreek begeven, vermenigvuldigen en de andere micro-organismen gaan overheersen.
De jeukende schimmelinfecties komen vaker voor tijdens de zwangerschap omdat vaginale afscheiding zoeter is. En zo dus de ideale voedingsbodem is voor schimmels om zich te vermenigvuldigen.

Suikers in voeding

De meeste mensen denken dat ze niet zoveel suiker in hun voedsel hebben, maar er wordt meer suiker toegevoegd aan voedingsmiddelen dan men denkt en beseft. In een blikje frisdrank zitten al zo'n tien theelepels suiker.

Tips tegen overmatig suiker gebruik

  • Fruit (niet sap): fruit is een gezond alternatief. Het heeft vezels en vitamines, tezamen met natuurlijke suikers.
  • Water: drink veel water. Als je denkt te hunkeren naar zoetigheid, dat kan het zijn dat je lichaam je eigenlijk vertelt dat je dorst hebt.
  • Mengen: meng een beetje (koolzuurhoudend) water met vruchtensap in plaats van frisdrank of pure vruchtensap.
  • Appelmoes: gebruik natuurlijke appelmoes als zoetmaker in plaats van suiker.
  • Beleg: gebruik natuurlijke soorten fruitbeleg, zonder suikertoevoegingen en conserveringsmiddelen.
  • Gemak: minder het gebruik van voorverpakte maaltijden en ingeblikte voeding en controleer de labels op toegevoegde suikers.
  • Porties: eet kleine porties als je toch een keer iets lekker zoets eet.
Auteur van dit artikel:
Sharon Looyen - voedingsadviseur
Hallo, Ik ben Sharon Looyen. Ik ben orthomoleculair voedingsadviseur in Amsterdam, waar ik o.a. mijn eigen praktijk heb, genaamd 'Voeding maakt je beter', en het online platform www.mamachannel.nl. Ik ben zelf mama van een dochter, Liv (juni 2016).

Auteur:
zwangerenportaal.nl
zwangerenportaal.nl heeft tot doel om zwangeren optimaal te informeren over hun eigen zwangerschap.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!