1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

    Blijf op de hoogte!

    Ontvang nieuws speciaal voor jou!

    BevallingHerstelVierde trimester

    Het vierde trimester: dit kun je verwachten + tips

    ZP® - Magazine

    , 30 augustus 2022 23:33Laatste update op: 30 augustus 2022 23:47

    Het beruchte vierde trimester: je hebt er vast eens over gehoord. Ofwel de herstelperiode na de bevalling, waarin je went aan het leven met je baby, je lichaam fysiek herstelt en je ontzwangert. Wat kun je allemaal verwachten van het vierde trimester?

    Zijn deze drie maanden na de bevalling zijn echt een soort van verlengstuk van de zwangerschap?

    Het vierde trimester

    Herstellen na de bevalling heeft tijd nodig. Er is net een levend wezen uit je gekomen en je lichaam heeft harder dan ooit gewerkt: dat kan je nog lang blijven voelen in fysieke kwaaltjes. Je hebt daarbovenop misschien een bevalling gehad die soms veel verwerkingstijd nodig heeft. Emotioneel en mentaal komt er veel op je af, met een mini-mensje dat compleet van jou afhankelijk is en je niet laat slapen zoals je gewend bent.

    De periode waarin dit allemaal plaatsvindt wordt ook wel het vierde trimester genoemd: als een verlengstuk van de bevalling dus. Dat zijn dus min of meer de eerste drie maanden na de bevalling, waarbij een groot deel van je leven in het teken staat van het fysieke en mentale herstel en het wennen aan je nieuwe baby.

    Wat je kunt verwachten van het vierde trimester + tips

    Voor iedere vrouw ziet het vierde trimester er anders uit. Maar het volgende kun je ongeveer verwachten van deze postpartum periode:

    1. Wennen aan constante zorgbehoefte baby: een mensenbaby is eigenlijk na negen maanden in de buik letterlijk nog onrijp en daarom volledig afhankelijk van de ouders, en dan vooral van de moeder. De constante behoefte aan nabijheid, warmte, geborgenheid en voedingen die 24/7 doorgaan, kan best heftig zijn voor ouders. Je baby wordt niet meer standaard voorzien in deze primaire levensbehoeftes in de baarmoeder, en jullie moeten nu écht de handen uit de mouw steken om voor dit mini-mensje te zorgen.

    Tip: probeer je helemaal over te geven aan dit proces. Baby’s weten nu eenmaal niet beter dan het nodig hebben van jouw complete aandacht en aanwezigheid. Je komt er dan ook niet onderuit, dus het beste is je er compleet aan over te geven. Het wordt ook steeds een stukje gemakkelijker

    1. Fysieke herstel: of je bevalling nu moeilijk of makkelijk was, iedere vrouw moet herstellen van een bevalling. Het is normaal dat je je compléét uitgeput en overprikkeld voelt. Er is een mens uit je gekomen! Je baarmoeder is negen maanden lang tot het maximale uitgerekt, wat je wellicht hebt gevoeld in je bekkenbodem, rug en buikspieren. Nu zal de baarmoeder weer teruggaan naar haar originele formaat, en moet de wond van de placenta in de baarmoeder genezen. Tel daar eventuele hechtingen na het uitscheuren, het litteken van een keizersnede of complicaties tijdens de bevalling bij op, en je kunt je voorstellen dat je heel wat te herstellen hebt na de bevalling. De eerste wandeling, fietsen en na een paar maanden het sporten moet dus allemaal stukje bij beetje worden opgebouwd.

    Tip: Pak de draad langzaam op. Alles op je eigen tempo, en luisterend naar je lichaam. Als staan afwassen een week na de bevalling bekkenpijn oplevert, kun je beter nog wat langer rusten. Als fietsen na een maand nog erg pijn doen, stel het nog even uit. En probeer niet meteen high impact sporten te doen na zes weken. Overleg bij twijfel gerust met je verloskundige of een postpartum trainer.

    1. Emotionele rollercoaster: dat de zwangerschap erop zit, wil niet zeggen dat hormonaal ook weer alles stabiel is. Hormonaal ben je waarschijnlijk nog tot een paar maanden na de bevalling een rollercoaster, met vele ups en downs. Je kunt aan jezelf twijfelen als moeder, ‘rouwen’ om je leven dat je had voordat je moeder werd, het andere moment intens gelukkig zijn met je baby en het andere moment simpelweg willen huilen. Soms kan ook de vermoeidheid even teveel worden, of gaat alles niet alles zoals gehoopt, wat ook veel kan doen met je emoties.

    Tip: merk je dat je wel erg sombere gevoelens hebt of het grootste deel van de tijd verdrietig bent? Bespreek dit dan met je partner, verloskundige, vriendin of iemand anders. Het zou namelijk ook een postnatale depressie kunnen zijn.

    1. Ritme vinden met borstvoeding: als je vastberaden bent langere tijd borstvoeding te geven, bedenk je dan dat je waarschijnlijk pas na een paar maanden echt een ritme hebt gevonden en went aan het geven van borstvoeding. Na de paar maanden in het vierde trimester, wordt het borstvoeding geven pas wat makkelijker. Je raakt gewend aan de nachtvoedingen, herkent de hongersignalen van je baby en je melkproductie raakt beter op je baby afgestemd.

    Tip: vastberaden met borstvoeding aan de slag gaan kan ook een averechts effect hebben op de moeder. Je kunt je ook juist oververmoeid gaan voelen door het voeden op verzoek, en snakken naar een pauze. Dat is heel normaal, en kolven is daarom een hele goede oplossing zodat jij even een nacht of dag kunt uitrusten, en je baby jouw moedermelk kan blijven krijgen.

    1. Liefde voor jezelf: dit is niet alleen de periode om je baby alle liefde en zorg te geven die hij nodig heeft, maar ook om jezelf af en toe in het zonnetje te zetten. Liefdevolle aandacht voor jezelf in de vorm van een regelmatige massage, een yoni steam, een uitstapje met vriendinnen en om hulp durven vragen maakt het vierde trimester en jouw herstel een stuk makkelijker. Zo maak je ook weer nieuwe energie om er voor je baby te zijn.

    Plaats een reactie

    (0)
    user-image
      • Feed

      • Mijn week

      • Cursussen

      • Community

      • Dashboard