Wil je persoonlijk nieuws ontvangen en op de hoogte zijn van alle kanalen die je volgt?

Blijf op de hoogte!

Ontvang nieuws speciaal voor jou!

Deze informatie is geverifieerd door onze deskundige: NVM-mondhygiënisten - beroepsorganisatie voor mondhygiënisten in Nederland

BabyVerzorgingZo houd je het gebit van je kinderen gezond

Zo houd je het gebit van je kinderen gezond

ZP® - Magazine

, 7 March 2019 22:15Laatste update op: 17 November 2020 19:22

We zitten er weer. Zucht, wat is het warm. Op het harde bankje, voor de tweede keer deze week. Anders dan je zou verwachten went het niet, ook niet na anderhalf jaar. Naast me zie ik dezelfde gezichten als altijd, vele van hen kijkend op hun telefoon. Ze missen die mooie duik waarmee hun kind plat op de buik in het heldere zwembadwater landt.

In ons kikkerlandje is het gemeengoed dat je als kind leert zwemmen. Ouders zitten massaal een jaar of langer aan de kant zodat hun kroost het felbegeerde papiertje kan halen. A, B, C.. maar net hoe lang we als ouder op dat harde bankje willen zitten.

Verschil in mindset

Je ziet een hoop als je daar zo zit, maar als mondhygiënist zie ik soms net even wat meer. Ik zie namelijk heel veel eten en drinken naar binnen gaan, bij ouders én bij kinderen. Ik zie een meisje met in de ene hand een tablet, in het andere vuistje een lolly. Een ander gezin speelt een spelletje en heeft een bak druiven op tafel staan, waar gretig van gegeten wordt. Ik zie binnen dit publiek verschillende mindsets en leefstijlen, hoewel iedereen er met hetzelfde doel zit. De zwemles is ook wel op een onhandige tijd, zo rond etenstijd.

De invloed van suikers en zuren op het kindergebit

Het zal niemand verbazen dat een bak druiven de voorkeur heeft boven een lolly. Al vanaf het eerste tandje is het belangrijk om goed te letten op de voeding van je kind. Eén van de grootste risicofactoren voor het gebit van je kind is suiker. Veel kinderen krijgen (ongemerkt) veel suiker binnen, bijvoorbeeld via frisdrank, sapjes, zoet broodbeleg, koekjes en snoepjes. Op latere leeftijd krijgen veel kinderen veel suiker binnen door energiedrankjes. Kies liever voor een alternatief zonder suiker. Zo is water en thee (zonder suiker) een veel betere keuze dan frisdrank en sap. Kies in plaats van koekjes en snoepjes voor fruit, gedroogd fruit zoals rozijntjes, groentesnacks als snoeptomaatjes, worteltjes en komkommer, en eventueel suikervrij snoep.

Suikers en zuren in voeding en dranken kunnen cariës (gaatjes) én tanderosie veroorzaken. Zuur zit onder andere in bepaalde vruchten en vruchtensappen, maar ook in snoep, (light)frisdranken, ijsthee en energiedrankjes.

Tanderosie

Tanderosie is een sluipend proces dat niet gemakkelijk te herstellen is. Het gaat niet alleen om hoevéél zure producten je kind eet en drinkt, maar vooral om hoe vaak, hoe lang, de tijdstippen en de manier waarop dat gebeurt. Wanneer tanderosie niet wordt bestreden, kunnen zuren het tandglazuur en vervolgens zelfs het blootliggende tandbeen oplossen.

Tips & tricks

Als ouders kun je gelukkig veel (zelf) doen om het gebit van je kinderen gezond te houden. Zo is het belangrijk om de tanden van je kind te poetsen met een tandpasta met fluoride. Poets twee keer per dag twee minuten lang. Langzaam kun je meer verantwoordelijkheid aan je kind geven door hem of haar zelf te laten poetsen. Tot zeker 10 jaar is het belangrijk om als ouder minstens een keer per dag na te blijven poetsen, bij voorkeur ’s avonds. Gaan je kinderen uiteindelijk helemaal zelf poetsen, blijf het tandenpoetsen dan regelmatig controleren en begeleiden. Maar je kunt nog meer doen:

  • Maak je kind ervan bewust dat zijn of haar gebit kwetsbaarder is dan een volwassen gebit. Zo krijgt kinderglazuur sneller gaatjes.
  • Vraag je kind of zijn of haar tandvlees weleens bloedt. Tandvlees hoort niet te bloeden. Wanneer dit wel zo is, is het tandvlees ontstoken en is het raadzaam om een mondhygiënist te bezoeken.
  • Vertel je kind om niet meer dan zeven keer per dag te eten en/of te drinken. Zo krijgt het speeksel de tijd om zuuraanvallen te neutraliseren.
  • Maak je kind ervan bewust dat er in een groot deel van de producten die in de supermarkt liggen suikers zitten.
  • Controleer of je tiener met een mondbeschermer sport, zoals bij hockey.
  • Ga regelmatig met je kind naar de mondhygiënist, ook wanneer je kind nog geen problemen ervaart.

Wat is nu echt belangrijk?

Als mondhygiënist kan ik me er enorm over verbazen dat de meeste ouders het niet erg vinden om massaal twee keer per week een uur te investeren in de zwemvaardigheid van hun kinderen, maar dat twee keer per dag twee minuten de tanden van hun kinderen poetsen vaak veel lastiger blijkt te zijn. We willen wel dat onze kinderen veilig het water op kunnen, maar een gaaf gebit, waar ze hun hele leven profijt van hebben, blijkt vaak een te grote opgave.

Terwijl, vraag ik me tijdens het afdrogen van mijn zoon af, wat is nou vier minuten poetsen per dag? Ik zie ouders hun inmiddels weer aangeklede kinderen nog gauw een pakje drinken geven, een zoethoudertje. “Je hebt het goed gedaan! Ik ben trots op je. En nu gauw naar huis, want we moeten nog eten!” Zucht, wat is het warm...

Mondhygiëne voor kinderen

Kinderen zijn al vanaf het eerste tandje welkom bij de mondhygiënist, zonder verwijzing van een tandarts. Tot 18 jaar wordt de mondhygiënist volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Zoek een mondhygiënist bij jou in de buurt via zoek.mondhygienisten.nl.

Dit artikel is geschreven door NVM-mondhygiënist Karin 't Hardt-Leendertse.

Plaats een reactie

(0)
user-image
    • Magazine

    • Mijn week

    • Zoeken

    • Dashboard