img

Tien tips voor een goed seksleven na de geboorte van jullie kind

Inmiddels ben je bevallen en met de komst van jullie kind is je seksuele relatie onder druk komen staan. Voor sommige vrouwen gaat de bevalling gepaard met wat meer of minder schade aan de onderkant in de vorm van inscheuren of een knip. Veel tijd gaat op aan het geven van bijvoorbeeld borstvoeding, het hervinden van een nieuw ritme, en de nachten zijn vaak nog gebroken.

Natuurlijk is vrijen niet het eerste waarmee je bezig bent na de bevalling. Met een kind erbij komt het bestaande ritme of patroon dat jullie samen hadden, onder druk te staan. Zo ook het patroon binnen jullie seksuele relatie.

Een nieuw ritme

We weten dat met name vrouwen ongeveer een jaar nodig hebben om naast lichamelijk herstel ook emotioneel hun rol in het moederschap te vinden. Voor mannen is dit anders, zij willen graag vlot na de bevalling dat de partnerrelatie weer is zoals voor de zwangerschap, en dat geldt dan zeker ook voor seks.

Hierdoor kan jullie seksuele relatie onder druk komen te staan. In een onderzoek ervoer 83% in de eerste 3 maanden seksuele problemen, en na 6 maanden was dit nog 64%. Na 6 maanden was 11% nog niet begonnen aan gemeenschap (Barret 2000).

Wat kun je nu doen om je seksleven weer een beetje op te laten bloeien, zeker als er een verschil is in verlangen? Zin in vrijen ontstaat doordat je bewust of onbewust bezig bent met prikkels die te maken hebben met seksualiteit. Ze zetten het krijgen van zin als het ware 'aan'.

De 10 tips

1. Erkenning

Erken dat je minder zin hebt in vrijen: door weet te hebben van de oorzaken, kun je zoeken naar oplossingen. Je bent druk met de verzorging van jullie kind, dus hebt eenvoudigweg geen tijd om aan vrijen te denken. Maar denk ook aan lichamelijke factoren als hechtingen. Ook hormonaal heb je minder zin, zeker als je borstvoeding geeft. Het lage gehalte androgenen zorgt ook dat je minder zin hebt (Barret 200). Voel je vooral niet schuldig, dit is heel normaal. Bij het stoppen met borstvoeding zie je na drie weken seksuele gevoelens en activiteit weer verbeteren (Forster 1994).

2. Tijd

Neem de tijd om te vrijen en start voorzichtig weer op: veel vrouwen zijn na de bevalling bang dat het vrijen pijnlijk zal zijn, zeker als er hechtingen zijn. Bij het geven van borstvoeding duurt het 'vochtig' worden ook vaak wat langer, investeer in een goed voorspel.

3. Glijmiddel

Eventueel gebruik van glijmiddel: mocht het lastig zijn om vochtig te worden de eerste keren, gebruik dan wat glijmiddel. Zo worden de eerste ervaringen wat makkelijker, zodat je de volgende keren zult merken dat je weer makkelijker opgewonden raakt. Neem wel glijmiddel op waterbasis, zo blijft de betrouwbaarheid van een condoom goed.

4. Prikkels

Wat maakte dat jullie voor de zwangerschap zin kregen? Zoek die prikkels weer op.

5. Vermijden

Ga elkaar niet vermijden en leg er niet teveel nadruk op: jullie zullen beiden merken dat jullie bezig zijn met het onderwerp vrijen na de bevalling, maar door het onderwerp te mijden, wordt het vanzelf een steeds groter probleem.

6. Samen

Plan momenten samen in, zonder de baby. Er is vast iemand die wil oppassen. Iets samen doen geeft andere inzichten en energie. Denk aan een keer samen uit eten, of naar de bioscoop, of desnoods een nachtje in een hotel in een stad dichtbij je woonplaats. Je bent zo weer terug als de oppas het niet kan redden.

7. Nieuwe impulsen

Misschien zijn jullie wensen en behoeftes veranderd in de loop van de tijd. Bespreek dit met elkaar. Of probeer eens iets nieuws uit. Verandering van spijs doet eten, tenslotte. Denk bijvoorbeeld eens aan een andere houding, of het bespreken van seksuele fantasieën, kijken van een pornofilm, of gebruik van een speeltje zoals een vibrator.

8. Goede anticonceptie

De komst van een kind is een ingrijpende gebeurtenis, zowel lichamelijk als geestelijk. Dit bekent dat je tijd moet nemen voor lichamelijk herstel. Misschien wil je al snel opnieuw zwanger worden, maar misschien wil je ook wel dat er wat langer tussen de zwangerschappen zit. De angst voor een eventuele zwangerschap werkt niet sfeerverhogend bij het vrijen, dus zorg voor goede anticonceptie.

9. Bekkenbodemspieren trainen

Sommige vrouwen houden lang last van incontinentieklachten, of verliezen van 'vaginale windjes'; dit kan je onzeker maken tijdens het vrijen. Lukt het niet om zelf goed te trainen, bezoek dan eens een bekkenbodemfysiotherapeut. Zij kunnen veel tips geven.

10. Praten

Praat erover met elkaar, en als dit niet lukt met een deskundige. Soms kom je er samen niet helemaal uit, dat is heel normaal. Praat een keer met een consulent seksuele gezondheid, zij zijn het eerste aanspreekpunt op het gebied van seksuele gezondheid en kunnen jullie weer verder op weg helpen.
Niets om je voor te schamen, maar juist een goede investering in de toekomst.

Auteur van dit artikel:
Dieuwke Ottens - praktijk voor seksuele gezondheid Haarlem-Noord
Mijn naam is Dieuwke Ottens (1974), verloskundige en geregistreerd Consulent Seksuele Gezondheid NVVS (Nederlandse Wetenschappelijke Vereniging voor Seksuologie). Sinds 2001 ben ik werkzaam als verloskundige. In 2015 ben ik afgestudeerd als Consulent Seksuele Gezondheid NVVS. Deze opleiding maakt dat ik gekwalificeerd ben in de counseling op het gebied van diverse vragen en problemen op het gebied van de seksuele gezondheid.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!