1
×

Inbox

  • Notificaties0
  • Taken0

Notificaties

    Terug

    Peuter erg vroeg wakker? Oorzaken + tips om je kind langer te laten slapen

    Gepubliceerd op: 3-24-2023Bewerkt op: 11-29-2023
    ZP® - Magazine Gepubliceerd op: 3-24-2023Bewerkt op: 11-29-2023
    Auteur: Maartje Scheffer
    Als ouder zijnde is het belangrijk om voldoende slaap te krijgen. Het kan daarom erg vervelend zijn wanneer je peuter elke ochtend erg vroeg wakker wordt. Dit kan ervoor zorgen dat zowel jij als je peuter niet genoeg slaap krijgen, waardoor jullie de rest van de dag vermoeid zijn. Waarom wordt je kind extreem vroeg wakker, en hoe kun je ervoor zorgen dat je kleine iets langer uitslaapt?

    Waarom wordt mijn kind zo vroeg wakker?

    Er zijn verschillende redenen waarom je peuter zo vroeg wakker wordt:

    1. Genoeg geslapen: een van de meest voorkomende redenen is dat je peuter simpelweg genoeg heeft geslapen en uitgerust wakker wordt. Peuters hebben gemiddeld 10 tot 12 uur slaap per dag nodig. Als je peuter om 7 uur 's avonds naar bed gaat, kan het zijn dat hij of zij om 5 uur 's ochtends al voldoende uitgerust is en dus wakker wordt.

    2. Lichte slaap: Een andere reden kan zijn dat je peuter te licht slaapt en daardoor eerder wakker wordt. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door te veel licht in de slaapkamer, geluiden van buitenaf of te veel prikkels vlak voor het slapengaan.

    3. Verzetten van klok: Het verzetten van de klok, bijvoorbeeld tijdens de overgang naar de zomertijd of wintertijd, kan de slaap van kinderen en volwassenen beïnvloeden. Door het verzetten van de klok kan het slaapritme van je peuter verstoord raken, wat ervoor kan zorgen dat hij of zij eerder of later wakker wordt dan normaal. Het kan even duren voordat je peuter weer gewend is aan het nieuwe ritme en weer op de gebruikelijke tijd wakker wordt. Het is daarom aan te raden om je peuter de tijd te geven om weer aan het nieuwe ritme te wennen en eventueel wat eerder of later naar bed te laten gaan als dat nodig is. Zorg er wel voor dat je dit geleidelijk doet en niet te veel schuift met bedtijden en dutjes, om slaapproblemen te voorkomen.

    4. Dutjes: Als je peuter overdag te lang slaapt of te laat in de middag nog een dutje doet, kan dit ervoor zorgen dat hij of zij 's avonds minder moe is en daardoor minder diep slaapt. Hierdoor kan je peuter 's ochtends vroeger wakker worden dan normaal. Aan de andere kant kan het overslaan van dutjes er ook voor zorgen dat je peuter 's ochtends eerder wakker wordt. Als je peuter overdag niet voldoende rust en slaap krijgt, kan hij of zij 's avonds oververmoeid zijn en daardoor onrustig slapen. Dit kan leiden tot vroeg wakker worden 's ochtends.

    Slaapt je kind (soms) niet helemaal lekker? Volg onze slaapcursus om met het hele gezin beter te slapen.

    • Slaapcursus (6 maanden tot 5 jaar)
      39.9517 video’s

    Is het een probleem als je peuter vroeg wakker wordt?

    Of het een probleem is als je peuter vroeg wakker wordt, hangt af van verschillende factoren. Voor de ouder kan het zeker een probleem zijn, omdat je zelf ook voldoende slaap nodig hebt en dat halve uurtje in de ochtend een wereld van verschil kan maken. Daarnaast kan het lastig zijn om de ochtendroutine in te plannen als je peuter erg vroeg wakker wordt.

    Voor je peuter hoeft het op zich geen probleem te zijn, zolang hij of zij voldoende slaap krijgt en overdag niet vermoeid is. Het is wel belangrijk om te beseffen dat het niet goed is als je peuter te weinig slaap krijgt en de ontwikkeling wordt beïnvloed. Peuters hebben voldoende slaap nodig om te kunnen groeien, zich te ontwikkelen en zich goed te voelen. Over het algemeen hebben kinderen tussen 1 en 3 jaar ongeveer 11 tot 14 uur slaap per dag nodig, inclusief dutjes overdag. Als je peuter dus regelmatig veel eerder wakker wordt dan normaal en hierdoor minder slaap krijgt dan nodig is, kan dit leiden tot vermoeidheid, prikkelbaarheid en moeilijkheden met concentratie en leren.

    Een ander symptoom dat wijst op een probleem met het vroege wakker worden van je peuter, is als je peuter overdag erg slaperig is en vaak dutjes doet. Dit kan betekenen dat je peuter 's nachts niet genoeg slaap krijgt en daardoor overdag vermoeid is.

    Tips om je kind iets langer te laten slapen 's ochtends

    Gelukkig zijn er verschillende tips die je kunt toepassen om je peuter iets langer te laten slapen 's ochtends. Hieronder vind je een aantal handige tips:

    • Creëer een donkere en rustige slaapkamer. Een donkere slaapkamer helpt je peuter beter te slapen en langer in slaap te blijven. Gebruik bijvoorbeeld verduisterende gordijnen om licht buiten te houden. Een rustige slaapkamer zorgt ervoor dat je peuter minder snel wakker wordt door geluiden van buitenaf.
    • Pas het slaapschema aan. Als je peuter te vroeg wakker wordt, kan het helpen om het slaapschema aan te passen. Laat je peuter bijvoorbeeld iets later naar bed gaan, zodat hij of zij later wakker wordt. Probeer echter niet te veel te schuiven met bedtijden en dutjes, omdat dit voor je peuter verwarrend kan zijn en juist voor slaapproblemen kan zorgen.
    • Houd een vast ritueel aan. Een vast bedritueel kan je peuter helpen om beter te slapen en langer in slaap te blijven. Dit ritueel kan bijvoorbeeld bestaan uit een badje, een boekje lezen en een slaapliedje zingen. Door elke avond hetzelfde ritueel aan te houden, creëer je voor je peuter een herkenbare en vertrouwde routine.
    • Verminder prikkels voor het slapengaan. Prikkels zoals televisie kijken, spelen op een tablet of telefoon en drukte in huis kunnen ervoor zorgen dat je peuter te opgewonden is om goed te slapen. Verminder deze prikkels daarom zoveel mogelijk voor het slapengaan. Lees bijvoorbeeld samen een boekje of speel een rustig spelletje.
    • Zorg voor voldoende beweging. Voldoende beweging gedurende de dag kan ervoor zorgen dat je peuter 's avonds beter slaapt en langer in slaap blijft. Ga bijvoorbeeld samen buiten spelen of maak een wandeling. Zorg er wel voor dat je peuter niet te laat op de dag nog intensief beweegt, omdat dit juist weer kan zorgen voor overprikkeling.
    • Geef je peuter een duidelijk signaal wanneer hij of zij uit bed mag komen. Als je peuter nog te jong is om de tijd te kunnen lezen, kan het helpen om een lampje met een timer of een slaaptrainer te gebruiken. Zorg er wel voor dat je peuter begrijpt wanneer het lampje groen wordt, zodat hij of zij weet dat het tijd is om uit bed te komen.
    • Tot slot is het belangrijk om geduld te hebben en niet te veel te stressen over het vroege opstaan van je peuter. Sommige kinderen zijn nu eenmaal vroege vogels en daar is niet altijd wat aan te veranderen. Door de bovenstaande tips toe te passen en geduldig te zijn, kun je ervoor zorgen dat je peuter iets langer slaapt en jullie beiden meer uitgerust wakker worden.

    Heb je alles al geprobeerd en maak je je zorgen om het welzijn van je kind omdat hij niet genoeg slaapt? Schakel dan de hulp in van een kinderslaapcoach.

    Wat helpt bij de aanmaak van melatonine bij je kind?

    • Veel daglicht overdag
    • Tv-kijken voor het slapengaan
    • Licht in de slaapkamer

    Deel jouw ervaringen en vind steun in onze communities

    We geloven in de kracht van gemeenschap en het delen van ervaringen. Hier moedigen we je aan om je eigen ervaringen en tips te delen en deel te nemen aan onze actieve community van zwangere vrouwen en ouders. Samen kunnen jullie elkaar ondersteunen en vragen beantwoorden met betrekking tot de opvoeding.

    • group-image

      Opvoeden

      19 leden

    • Feed

    • Mijn week

    • Cursusportaal

    • Community

    • Dashboard