img

img

Zwanger en het traplopen wordt zwaarder

Ben je pas zwanger, dan kun je vaak nog prima de trap op- en aflopen. Vanaf het moment dat je buikje serieus gaat groeien (zo vanaf de 20e week) wordt het traplopen zwaarder.

Je zult meer op gevoel de trap af moeten lopen omdat je de treden onder je niet meer goed ziet. Gewrichtsbanden worden soepeler tijdens je zwangerschap, waardoor de kans op zwikken in de enkel groter is bij een verkeerde inschatting. Daarnaast wordt het door de toenemende buikomvang moeilijker om de balans te houden en wordt het bekken zwaarder belast.

Traplopen enter image description here

  • Zorg dat je benen wijd staan en de knieĆ«n en voeten iets naar buiten draaien.
  • Indien de treden breed genoeg zijn, plaats dan de hak goed in de trede.
  • Strek de bovenrug goed uit zodat deze kan helpen het bekken te stabiliseren.
  • Haal de kracht alleen uit de benen, de hand steunt losjes op de trapleuning.
  • Probeer het traplopen te minimaliseren op een dag.

img Auteur van dit artikel:
ZwangerTotaal - oefentherapie
ZwangerTotaal verzorgt trainingen met persoonlijke begeleiding door geregistreerde oefentherapeuten Cesar/Mensendieck, gespecialiseerd in zwangerschap en bekken, bekkenbodem en rug. Je kunt individuele trainingen volgen of in groepsverband. In heel Nederland worden ZwangerTotaal-trainingen gegeven.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!