img

Wat mag ik wel en niet eten als ik zwanger ben?

Ondanks de misselijke dagen is het toch belangrijk dat je er een gebalanceerd voedingspatroon op na houdt. Je wilt natuurlijk de best mogelijke voeding voor je ongeboren kindje, zodat je baby zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Wat jij normaal makkelijk kunt eten kan door bepaalde stoffen en bacteriën wel schadelijk zijn voor je baby. Hier een overzicht van wat je wel en niet mag eten.

De dagelijkse basisvoeding voor zwangere vrouwen

‘Voor twee’ eten betekent niet dat je je porties moet gaan verdubbelen. Afvallen of lijnen tijdens je zwangerschap is niet verstandig. Als je tijdens de zwangerschap gaat afvallen kunnen schadelijke afvalstoffen die in jouw vet opgeslagen zitten via de bloedbaan bij de baby terecht komen.

  • Drink voldoende, minimaal 1,5 liter water per dag
  • 6 sneden brood, het liefst volkoren
  • Aardappelen, rijst, peulvruchten, pasta (4 stukken of 200 gram)
  • Groenten, vooraf goed wassen (200 gram)
  • Fruit (2 stukken)
  • Vlees, vis, ei en vleesvervangers (100 tot 120 gram)
  • Zuivel (400ml melk en 1 plak kaas)
  • Halvarine, margarine, bak- en braadproducten (40 gram)

Hoe maak je je eten klaar?

Alles wat jij binnenkrijgt, krijgt je baby ook binnen en je moet dus uitkijken wat je eet. De bereiding van hetgeen je eet is ook van groot belang.

Bak je vlees goed door

Niet alleen wat je eet, maar ook hoe je het eet is van belang. Rauw vlees kan besmet zijn met de parasiet Toxoplasma gondii. Omdat deze parasiet niet tegen verhitting kan is het van groot belang dat je vlees door en door gaar bakt. Je moet ook extra oppassen voor kruisbesmetting. Zorg ervoor dat je de messen, snijplanken etc. waarmee je het rauw vlees hebt aangeraakt niet in aanraking laat komen met gaar vlees of andere voedingsmiddelen.

Was je groenten grondig

Rauwe groente kun je wel eten, maar was deze altijd zorgvuldig. In de aarde die op rauwe groenten aanwezig kan zijn kan ook de parasiet Toxoplasma gondii of andere schadelijke bacteriën zitten. Wees extra voorzichtig met verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalade. Schrijf op de verpakking wanneer je ze gekocht hebt zodat je ze niet te lang bewaart.

Vermijd rauwmelkse kaas

Tijdens je zwangerschap kun je gewoon kaas eten. Kaas bevat naast vet en zout bijvoorbeeld ook een ruime hoeveelheid Calcium, Vitamine B12 en Vitamine D.

Harde kaas en kaas die is gemaakt uit gepasteuriseerde melk kan je tijdens de zwangerschap zonder problemen eten. Door de melk te pasteuriseren worden alle ziekmakende bacteriën inclusief de listeria-bacterie gedood. Het is wel beter om rauwmelkse kazen, zoals schimmelkazen te vermijden. Deze kunnen besmet zijn met de listeria-bacterie. Deze bacterie kan erg schadelijk zijn voor het kind en zelfs vroeggeboorte of een miskraam tot gevolg hebben. In de praktijk is de kans op een listeriabesmetting, vrij klein. Daarom is er geen reden voor paniek wanneer er per ongeluk een ‘fout’ kaasje is gegeten.

Wanneer je kaas koopt let dan goed op wat er op het etiket staat. Op de meeste verpakkingen staat of het is gemaakt van rauwe melk (au lait cru) of gepasteuriseerde melk (au lait pasteurisé). Wanneer het er niet op staat is het verstandig dit na te vragen in de winkel of bij de fabrikant.

In Nederland kun je verreweg de meeste kazen eten, omdat deze van gepasteuriseerde melk zijn gemaakt. Dit geldt ook voor de meeste buitenlandse kazen die te koop zijn in Nederland. Kwark, cottage cheese, Hüttenkäse, feta, smeerkaas en kruidensmeerkaas zijn geen schimmelkazen en dus veilig.

Vermijd rauwe vis en schaal- of schelpdieren

Tijdens je zwangerschap is het goed om regelmatig vis te eten vanwege de goede voedingsstoffen voor zowel jou als je kindje. Je moet wel oppassen met bepaalde soorten vis, zoals rauwe en gerookte vis. Deze kunnen besmet zijn met de listeria-bacterie. Koop je vis vers of uit blik. Vacuüm verpakte vis brengt ook risico's met zich mee vanwege het feit dat deze lang bewaard wordt. Om dezelfde reden kun je rauwe schaal- of schelpdieren, zoals oesters, beter niet eten. Gekookte schaal- of schelpdieren, zoals mosselen of garnalen kun je gewoon eten.

Eet niet teveel vis die dioxine en zware metalen bevatten

Dioxines en zware metalen komen in sommige vissoorten meer voor dan in andere. Eet deze dan ook met mate. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Zwaardvis
  • Tonijn (uit blik is een uitzondering)
  • Snoekbaars
  • Haai
  • Koningsmakreel
  • Paling uit Nederlandse rivieren

Vette vis eten is erg gezond, maar ook hierin kunnen dioxines zich ophopen. Eet dit dus niet vaker dan twee keer per week.

Welke kruiden kun je gebruiken?

Er zijn ook kruiden die schadelijk zijn wanneer je zwanger bent. De volgende kruiden kun je beter niet gebruiken:

  • Absint-alsem
  • Anijs
  • Aloë
  • Boerenwormkruid
  • Dong
  • Efedra
  • Hoefblad
  • Kava kava
  • Komkommerkruid
  • Sassafras
  • Smeerwortel
  • Quai
  • Venkel

Bij matig gebruik kunnen de volgende kruiden geen kwaad:

  • Basilicum
  • Dragon
  • Fenegriek
  • Kaneel
  • Niegelle
  • Meidoorn
  • Moederkruid
  • Salie
  • Senna

Vanwege de bascilicum die erin verwerkt is kun je ook beter het gebruik van pesto beperken. Uiteraard kun je ook pesto's maken zonder bascilicum en deze vervangen door bijvoorbeeld peterselie.

Beperk de inname van cafeïne

In diverse dranken zit cafeïne. Uit onderzoek blijkt dat cafeïne de vruchtbaarheid vermindert en de kans op een miskraam vergroot. Wanneer jij cafeïne binnenkrijgt komt dit via de placenta terecht bij je baby. Omdat een baby nog niet in staat is de cafeïne snel af te breken heeft je kindje hier langer last van. Hier wordt de baby actiever en onrustiger door. Een onrustige baby ontwikkelt zich minder snel. Ook zorgt cafeïne ervoor dat er meer maagzuur wordt aangemaakt, iets waar zwangere vrouwen al vaak last van hebben.

Wanneer je zwanger bent kun je beter niet meer dan 300 mg cafeïne gebruiken, dus heel de dag koffie drinken is niet aan te raden. Maar als je 's ochtends moeite hebt wakker te worden kun je gewoon een kop koffie nemen. Er zijn natuurlijk ook allerlei cafeïne vrije alternatieven voor koffie en thee. Om een idee te geven hoeveel cafeïne er nou precies in diverse dranken zit vind je hieronder een lijstje van het voedingscentrum met dranken en de hoeveelheid cafeïne:

  • Kop koffie (125ml): 85 mg (met uitschieters naar 180 mg)
  • Blikje energiedrank (250 ml): 80 mg
  • Kop groene of zwarte thee (125 ml): 30 mg
  • Reep pure chocolade (75g): 30 mg
  • Reep melk chocolade (75g): 15 mg
  • Glas Cola (180 ml): 18 mg
  • Glas Chocolademelk (180 ml): 4 mg

Roken en alcohol. Gewoon niet doen!

Roken en het drinken van alcohol is niet alleen schadelijk voor jezelf, maar ook zeer schadelijk voor je baby.

Lees hier meer over de risico's van roken en alcohol tijdens je zwangerschap

Wat mag ik nog meer niet?

Er zijn nog een aantal voedingsmiddelen die je ook beter niet teveel kan gebruiken als je zwanger bent:

  • Kaneel (speculaas, appeltaart, ontbijtkoek)
  • Drop
  • Zoethoutthee (maximaal 2 glazen)
  • Rabarber

Helaas kun je ook beter geen gebruik maken van de volgende producten:

  • Venkel- en anijsthee
  • Pimba of kalebaskalk
Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!