img

Vitamines: essentieel voor de gezondheid van je kleine spruit

Je baby heeft behoefte aan een evenwichtig aanbod van vitamines om zichzelf goed te kunnen verdedigen tegen ziektes. Daarnaast helpen vitamines uiteraard ook bij het ontwikkelen en het juist functioneren van het lichaam. Volwassenen die gebalanceerd en gezond eten hebben in principe geen behoefte aan extra supplementen, baby’s en peuters kunnen echter niet alle essentiële vitamines uit hun voeding halen. Maar hoe zorg je er ervoor dat je baby de juiste supplementen en voeding krijgt?

Baby’s of peuters tussen 0 en 3 jaar ontwikkelen zich snel. Ze groeien, ze leren kruipen en dan lopen, ze leren geluidjes maken en dan praten en ondertussen moet hun kleine brein nieuwe dingen leren kennen en verwerken. Daarom moet je erop letten dat ze in die belangrijke periode van hun leven geen vitaminetekort opbouwen.

Maar mijn baby drinkt alleen maar melk?!

Geen zorgen, zuigelingenmelk en moedermelk bevatten voldoende hoeveelheden van alle voedingsmiddelen en belangrijke vitamines. Uiteraard is dit bij borstvoeding alleen het geval wanneer je zelf evenwichtig en gevarieerd eet. Het is dan ook van belang om tijdens het geven van borstvoeding goed te letten op je eigen voeding en of je genoeg vitamines en andere voedingsstoffen binnen krijgt.

De enige uitzonderingen zijn vitamines D en K. Een baby heeft bijzonder veel behoefte aan deze vitamines. Vitamine D zorgt ervoor dat het lichaam calcium makkelijker opneemt uit de voeding en draagt zo bij aan de ontwikkeling van sterke beenderen. Vitamine K is dan weer belangrijk voor de bloedstolling en helpt op die manier bloedingen te voorkomen. De verloskundige of je behandelende arts zal je daarom waarschijnlijk een supplement voorschrijven voor beide vitamines.

Lees hier meer over borstvoeding en kunstvoeding

Wanneer kan ik hiermee stoppen?

Wanneer de eerste maanden voorbij zijn en je baby gevarieerder begint te eten moet je nog steeds goed waken over vitaminetekorten. Je kindje eet immers nog niet alles en dat kan weer leiden tot te kleine hoeveelheden vitamines op het menu. Omdat elk kind op z’n eigen ritme evolueert en niet elk kind hetzelfde eet is het belangrijk raad te vragen aan je huisarts, zeker als je baby de indruk geeft niet helemaal in vorm te zijn of als je ook maar de minste twijfel hebt.

Houd vooral in de gaten of je kind voldoende vitamine C uit z’n voeding haalt. Wanneer hij of zij regelmatig last lijkt te hebben van verkoudheden, oorontstekingen of bronchitis dan kan je huisarts beslissen een vitamine C-supplement voor te schrijven tijdens de wintermaanden.

Lees hier hoe je je baby kan laten wennen aan vaste voeding

Teveel vitamines is even gevaarlijk als te weinig vitamines!

Dit wordt altijd benadrukt door de specialisten, een gevarieerde en evenwichtige voeding levert zo goed als alle vitamines in voldoende hoeveelheden. Experimenteer daarom nooit met het geven van extra vitaminesupplementen zonder dit eerst te bespreken met de huisarts. Dat wil ook zeggen dat je moet opletten met het geven van met vitamines verrijkte babyvoeding of -drankjes. Krijgt een kind toch teveel van een bepaalde vitamine binnen dan zal zijn of haar lichaam het overschot in principe afscheiden via de urine. Toch kan het overschrijden van de aanbevolen hoeveelheden gevaarlijk zijn voor hun gezondheid.

Vitamines verkiezen de diepvries boven de koelkast

Baby’s en peuters zijn soms moeilijke eters en dus belanden potjes babyvoeding of versbereide maaltijden vaak in de koelkast om ze op een later tijdstip opnieuw aan te bieden. Daarom is het goed te weten dat groenten en fruit hun vitamines snel verliezen eens ze geoogst worden en zeker nadat ze geschild worden. Diepvriesgroenten of fruitpapjes in de diepvries bevatten meer vitamines dan verse groenten en fruit die te lang in de koelkast worden bewaard. Vitamines zijn gevoelig voor water, licht en zuurstof. Bewaar voedingsmiddelen daarom niet te lang, laat groenten en fruit die je wast niet in het water weken en gebruik goed sluitende verpakkingen (Bijvoorbeeld Tupperware bv.). Ook koken vernietigt een groot deel van de vitamines (vooral vitamine C). Wil je dit vitamineverlies beperken? Laat je groenten en aardappelen dan niet te lang koken of bereid je ze in een stoomkoker.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!