img

img

Koffie en thee tijdens zwangerschap

Mag je onbeperkt koffie en theedrinken als je zwanger bent? Of is het beter om je aan een maximale hoeveelheid te houden tijdens je zwangerschap?

Geen koffie en thee drinken wordt vaak gezien als een hele opgave door veel aanstaande mama’s. Als je begrijpt waarom dit zo is, dan kan dit het makkelijker maken om deze drankjes tijdelijk minder te drinken.

Koffie en thee tijdens zwangerschap

In verband met cafeïne kun je beter niet onbeperkt koffie en/of theedrinken. Cafeïne behoort tot de groep alkaloïden, net als nicotine, morfine, cocaïne en codeïne.
Het is dus een stuk minder onschuldig dan je misschien dacht. Cafeïne is een opwekkende stof die een stimulerend effect heeft op het centrale zenuwstelsel. Uit onderzoek blijkt dat het dagelijks gebruik van te veel cafeïnehoudende producten (zoals koffie, cola, energydranken en chocolade) je vruchtbaarheid vermindert en de kans op een miskraam vergroot.

Effecten op baby

Bovendien bereikt de cafeïne die jij als moeder drinkt via de placenta ook je kind. Een volwassene is in staat om cafeïne vrij snel af te breken, maar een ongeboren baby nog niet. De effecten die wij ondervinden, ondervindt de baby dus ook, maar dan langduriger. Zijn hartslag verhoogt en het maakt de baby actiever. Een onrustige baby ontwikkelt zich minder goed.
Een aantal studies associeert het gebruik van cafeïne dan ook met het krijgen van baby’s met een lager geboortegewicht. Een andere reden om beperkt cafeïne te drinken, is dat het stofje zorgt voor een toename van maagzuurafgifte, waar zwangere vrouwen regelmatig mee te kampen hebben.

Effecten op de mama

Wanneer je veel cafeïne binnen krijgt en dit ook nog tegelijk met je ontbijt of je lunch drinkt, dan kan dit de opname van vitamine C belemmeren. Vitamine C hebben we nodig om ijzer beter te kunnen opnemen. Dus mocht je last hebben van een laag HB-niveau, dan kan je ook eens kijken naar het moment dat je koffie drinkt. Laat minimaal 30 minuten tussen je maaltijd en een bakje koffie zitten.

Theïne

Thee bevat ook cafeïne, het heet alleen anders: theïne. De hoeveelheid is ongeveer twee keer minder dan in koffie. De hoeveelheid theïne verschilt per theesoort. Zwarte thee bevat twee keer zoveel theïne als groene thee, drie keer zoveel als witte thee en zes keer zoveel als kruidenthee. Rooibosthee bevat geen theïne. Ben je een echte theeleut, kies dan liever voor thee zonder theïne/cafeïne. Je kunt ook je theezakje 30 seconden in het hete water laten zakken, dit water weggooien en vervolgens met hetzelfde zakje nog een kopje theezetten. Je hebt de meeste cafeïne/theïne dan met het eerste water weggegooid.

Wat mag wel? Je kunt beter niet meer dan 200 mg cafeïne (twee kopjes koffie) per dag gebruiken als je zwanger bent. Vooral ook omdat er steeds meer door onderzoeken aan het licht komt dat koffiegebruik tijdens de zwangerschap ook effect kan hebben op het gewicht van je kindje op latere leeftijd. Zo kan het overgewicht in de hand werken.

Hoeveelheid cafeïne per drankje:

  • Kopje koffie (125 ml): 85 mg
  • Kopje zwarte thee (125 ml): 45 mg
  • Glas chocolademelk (150 ml): 30 mg
  • Glas cola (150 ml): 5 tot 35 mg
  • Blikje energydrank (250ml): 88 mg
  • Cafeïnevrije koffie (125 ml): 2 tot 6 mg

img Auteur van dit artikel:
Sharon Looyen - voedingsadviseur
Hallo, Ik ben Sharon Looyen. Ik ben orthomoleculair voedingsadviseur in Amsterdam, waar ik o.a. mijn eigen praktijk heb, genaamd 'Voeding maakt je beter', en het online platform www.mamachannel.nl. Ik ben zelf mama van een dochter, Liv (juni 2016).

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!