img

Kleine ongemakken? Hier enkele tips die je kunnen helpen.

Tijdens je zwangerschap kan je te maken krijgen met kleine ongemakken. Je onderste ribben kunnen bijvoorbeeld pijnlijk worden. Dit komt doordat de baarmoeder en je groter wordende baby ze naar buiten duwen. Misschien begin je last te krijgen van meerdere ongemakken. Lees hier een aantal van deze ongemakken met daarbij wat tips die je kunnen helpen!

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur is een sterk branderig gevoel in je borst. Maar liefst 50 tot 75% van de zwangere vrouwen krijgt hiermee te maken in de zwangerschap. Meestal begint het in de 5e maand en naarmate de zwangerschap vordert, kan het erger worden.

Tips: vermijd vet en gekruid eten en sterke koffie, eet vaker kleine maaltijden, drink geen koolzuurhoudende dranken, slaap met kussens in je rug of drink een kop melk voor het naar bed gaan. Worden de klachten erger, neem dan contact met ons op om het gebruik van maagzuurremmers te bespreken.

Lees hier wat je beter wel en niet kan eten tijdens je zwangerschap.

Slapeloosheid

Kussens

Heftige dromen, vaak naar de wc moeten, het lastig vinden om een fijne houding te vinden. Dat zijn allemaal zaken die het slapen niet gemakkelijk maken.

Tip: Probeer een rustgevende slaaphouding te vinden en gebruik hiervoor bijvoorbeeld kussens om je buik te ondersteunen als je op je zij ligt.

Als je niet kunt slapen door de heftige dromen, probeer dan de volgende tips:

  • Een warm bad met een lekkere olie om je te ontspannen.
  • Adem langzaam en diep in en uit
  • Lees een boek om je gedachten te verzetten. Bovendien maakt lezen je slaperig
  • Drink een kop warme melk voor het slapen gaan

Jeuk

Jeuk gaat soms gepaard met huiduitslag en kan erg vervelend zijn. Vroeg of laat in de zwangerschap krijgt 20% van de vrouwen te maken met een vorm van zwangerschapsjeuk. Vaak begint het op je buik en breidt het zich uit over je hele lichaam. Laat het je verloskundige in ieder geval weten!

Duizeligheid

Tijdens je zwangerschap kun je meer last hebben van duizeligheid. Duizeligheid kan veroorzaakt worden door een lage bloeddruk, een lage suikerspiegel, bloedarmoede of hyperventilatie. Heb je vaak een lage bloeddruk? Let er dan op dat je niet te snel opstaat en niet lang achtereen stil staat. Moet je ergens wachten? Probeer dan (loop)bewegingen te maken om je bloedsomloop te stimuleren.

Heb je last van lage bloedsuikers? Eet regelmatig kleine hoeveelheden. Op deze manier blijft je bloedsuiker stabieler.

Tip: Zorg er voor dat je altijd iets te eten bij je hebt. Druivensuiker neemt in een korte tijd de ergste duizeligheid weg.

Ga op tijd zitten als je niet lekker of duizelig wordt. Daarmee voorkom je dat je valt en misschien verwondingen oploopt. Duizeligheid kan geen kwaad voor jezelf of voor je kindje.

Heb je last van ijzertekort?

Gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk! Daarnaast kunnen tabletten en drankjes met ijzer genomen worden. Nadeel hiervan is dat deze bijwerkingen kunnen geven zoals misselijkheid en verstopping. Als het nodig is zullen wij ijzertabletten voorschrijven.

Later in de zwangerschap kan duizeligheid ook veroorzaakt worden door de groter wordende baarmoeder die op je aderen drukt als je op je rug ligt. Daardoor stroomt er moeilijker en minder bloed naar je hoofd. Dit heet ook wel het vena cava syndroom.

Tip: Ga op je zij slapen.

Vermoeidheid

Je draagt heel wat extra kilo’s met je mee en in je lichaam zijn ingrijpende ontwikkelingen gaande. Vermoeidheid is daarom heel normaal.

Tip: Zorg goed voor jezelf, neem dagelijks voldoende rustmomenten en ga lekker met je voeten omhoog zitten. In sommige gevallen wordt de vermoeidheid veroorzaakt door bloedarmoede. Eet wat meer vlees, volkoren producten, noten, peulvruchten en groene bladgroenten. Blijft het gevoel? Neem dan even met ons contact op.

Lees hier meer over goede voeding tijdens je zwangerschap.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!