img

img

Misselijkheid tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. Wat kun je er tegen doen?

Het is algemeen bekend dat moeders in de eerste weken van hun zwangerschap last hebben van misselijkheid. Het is de natuurlijke gang van zaken en weinigen ontsnappen er aan. Cijfers vertellen ons dat ongeveer 70% van de zwangere vrouwen er last van hebben.

Hoe misselijk je bent, hoe lang het duurt en of je er ook bij moet overgeven, verschilt van persoon tot persoon. In het algemeen starten de symptomen rond de vierde week tot negende week en worden het ergst rond de zevende tot twaalfde week. Vaak komt deze misselijkheid op in de ochtend, maar meer dan eens heb je er ook overdag last van.

Gelukkig kan dit geen kwaad voor je baby. Zelfs al kan je niet eten, je baby is nog heel erg klein en heeft nu nog niet veel nodig op gebied van voeding. Alleen wanneer je werkelijk niets kan binnenhouden, ook geen water, en je een hele dag door overgeeft, ga dan zeker even naar de dokter.

Lees hier over veel voorkomende lichamelijke klachten

Wat kan je doen om het leed een beetje te verzachten?

Misschien heb je gemerkt dat de misselijkheid opgewekt wordt door bepaalde voedingsmiddelen en geuren. Vermijd deze dan. Het kan geen kwaad dat je een tijdje heel eenzijdig eet. Als het dat is wat je binnen kunt houden, dan zal het wel goed voor je zijn.

Sommige mensen gaan ook merken dat de misselijkheid juist komt omdat ze nog niet gegeten hebben. Is dat bij jou zo? Hier zijn wat tips:

  • Sta op voordat de misselijkheid begint en eet wat. Het kan zijn dat je er op die manier veel minder last van gaat hebben.
  • Kom niet plotseling overeind, maar neem rustig de tijd om op te staan.
  • Eet in kleine hoeveelheden verspreid over de dag. Net zoals een lege maag misselijkheid kan triggeren, kan ook een overladen maag dat. Een banaan of beschuit met honing helpt je bloedsuikerspiegel op peil te krijgen.
  • Gebruik gember. Dit is een trucje uit de oude doos, maar het werkt. Meer dan eens werd aangetoond in onderzoek dat gember de misselijkheid tijdens de zwangerschap kan beperken.
  • Eet geen vet voedsel en let op met kaas, volle melk en eieren.
  • Neem droge tussendoortjes zodat je maag nooit leeg is.
  • Vermijd sterke geuren en rokerige ruimtes.
  • Vraag je partner mee te helpen met het huishouden.
  • Maak per dag tijd vrij om met je voeten omhoog te zitten.

Hoe dan ook, misselijkheid hoort er bij en het gaat ook weer weg. Zorg dat je voldoende rust en vocht krijgt. Verder is het niet schadelijk of gevaarlijk en gaat het ook weer weg.

Lees hier meer over goede voeding tijdens je zwangerschap

img Auteur:
zwangerenportaal.nl
zwangerenportaal.nl heeft tot doel om zwangeren optimaal te informeren over hun eigen zwangerschap.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!