img

Een ontspannen bevalling

Een meer ontspannen bevalling en kraamtijd? Ontspannen en bevallen?! Misschien passen deze twee woorden voor jouw idee totaal niet bij elkaar.

Aannames

Mogelijk heb je inderdaad een vreselijke eerste bevalling gehad, maar misschien ben je nog nooit bevallen en heb je desondanks hele sterke overtuigingen over hoe dat zal gaan. En ook de tweede bevalling zal altijd anders zijn dan de eerste. Elke bevalling is uniek.

Typische beelden die bijvoorbeeld bij je op kunnen komen zijn: een panisch schreeuwde vrouw, barend op haar rug in het ziekenhuisbed, bloed, flauwvallende partners, rennende artsen in witte jassen en vooral ondraaglijke pijn en lijden.

Je kunt je wellicht voorstellen dat dit soort beelden niet echt behulpzaam zijn voor een toekomstige ervaring. In dit artikel leg ik uit hoe ontspanningstherapie je kan helpen bewust te worden van dit soort ideeën en hoe dat kan leiden tot een andere beleving van bijvoorbeeld je bevalling, maar ook daarna als kersverse ouder.

Invloed van ideeën

Verwachtingen over een gezondheidsprobleem (bijvoorbeeld rugpijn) of over je bevalling kunnen onbewust van invloed zijn op het herstel of verloop hiervan. Denk bijvoorbeeld aan het vermijden van bewegingen uit angst schade toe te brengen. Gevolg hiervan is dat je meer last krijgt doordat je krampachtig beweegt of juist probeert heel stil te zitten.

Bewustwording van ideeën of beelden leidt tot afname van hun invloed op je toekomstige ervaringen. Doordat je meer beseft wat je meedraagt in gedachten, vermindert de hypnotiserende werking daarvan. Die anders zeker je toekomstige ervaring zal kleuren, de bevalling bijvoorbeeld, maar ook de tijd daarna; wat voor aannames heb je daarover verzameld? En weet je zeker dat die kloppen?

Een voorbeeld: ik zal de eerste drie jaar nauwelijks slapen want dat had mijn zus/vriendin/moeder ook. Zo’n idee kan je nu al slapeloze nachten bezorgen als je dit werkelijk gelooft. Terwijl je best kunt leren begrijpen dat dit voor jou helemaal niet zo hoeft te verlopen, het is gewoon ’n ervaring van iemand die je kent, die je hebt opgeslagen. Leren herkennen van dit soort dingen is een onderdeel van ontspanningstherapie.

Zelfkennis

Ook is het interessant om wat breder te kijken naar hoe je in dagelijks leven omgaat met nieuwe of onverwachte situaties. Ben je iemand die alles tot in de puntjes wil voorbereiden of laat je de dingen meer op hun beloop? Heb je sterke verwachtingen over hoe situaties zullen zijn, hoe je vakantiebestemming eruit zal zien bijvoorbeeld of zie je ter plekke wel?

Dit soort zelfkennis zul je kunnen gebruiken voor een passende bevalling, want ook dit is een nieuwe ervaring die je op je eigen, unieke wijze zult beleven. Je kunt bijvoorbeeld een bevalplan schrijven dat je een gevoel van controle geeft, maar je bent je ervan bewust dat het altijd anders kan gaan, maar zo is iedereen om je heen op de hoogte van wat jij prettig vindt, dit kan een gevoel van rust geven wat super waardevol is tijdens het bevallen.

Ook kun je je ideale bevalling visualiseren, in plaats van een rampzalige. Je zult dan nu al ervaren dat zoiets een totaal andere sensatie geeft in je lijf, een gevoel van kracht geeft, in plaats van angst. Topsporters maken ook gebruik van dit soort visualisatie technieken om de perfecte sprong bijvoorbeeld te bewerkstelligen.

Pijn

Niemand zal beweren dat bevallen pijnloos is. Je zult zeker pijn voelen, maar je kunt over die pijn toch ‘ontspannen’ blijven, niet in paniek raken. Paniek en angst maken de pijn erger, terwijl de geruststelling dat het ‘normale’ pijn is door de professionals om je heen, je kunnen doen ontspannen of helpen de pijnlijke weeën beter te doorstaan.
Ik bedoel hiermee niet de ontspanning zoals je die kunt voelen na lekkere sportles/mooie wandeling/goed slapen/vul maar in, maar meer een gerust zijn tijdens het ervaren van pijn. Een gevoel van steun, vertrouwen of overgave.

Oefening

Eem simpele oefening: zit eens tien min met je ogen gesloten en word je bewust van de huidige sensaties; geluiden, gevoelens, gedachten, voel hoe het lichaam op dat moment aanvoelt. Zit stil en adem rustig via je buik. Blijf de waarnemer van de sensaties en gedachten. Merk op wanneer je afdwaalt in je gedachtes. Observeer die beweging van je geest. En keer (steeds weer) weer terug naar de huidige sensaties; geluiden, gevoelens, gedachtes.

Auteur van dit artikel:
Marijke Clabbers-Beldman - fysiotherapeut en socioloog
Mijn naam is Marijke Clabbers-Beldman (1983). Ik werk sinds 2007 als fysiotherapeut. In 2015 ben ik toegetreden tot de maatschap Fysiotherapie Elisabeth Wolffstraat in Amsterdam. Hier werk ik met veel plezier en in goed contact met huisartsen in de omgeving. In 2014 heb ik de master Sociologie Grootstedelijke Vraagstukken & Beleid afgerond aan de Erasmus Universiteit. Ik ben trotse moeder van twee dochters.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!