img

img

Zwanger en je peuter tillen, hoe doe je dat?

Ben je pas zwanger, dan kun je vaak nog prima tillen en bukken. Vanaf het moment dat je buikje serieus gaat groeien (zo vanaf de 20e week) is het verstandig om nog bewuster op te letten met bukken en tillen. Je lichaam kan minder gewicht verdragen en is eerder overbelast, omdat je gewrichtsbanden soepeler worden tijdens je zwangerschap. Daarnaast is door de toenemende buikomvang het tillen zwaarder, omdat je verder van het te tillen voorwerp afstaat.

Heb je nog een peuter thuis rondlopen, laat je kindje dan zoveel mogelijk zelf de trap op en af lopen, natuurlijk met begeleiding. Zet een krukje bij de commode en laat je peuter zo mogelijk er zelf opklimmen. Ook bij het tandenpoetsen is een krukje voor de peuter een oplossing. Ontkom je er niet aan om te tillen? Volg dan onderstaand advies:

Tillen

  • Zorg dat je benen wijd staan en de knieën en voeten iets naar buiten gedraaid.
  • Buig tegelijkertijd de heupen en de knieën via de gewichtheffersmethode. De rug blijft daardoor recht (A).
  • Zorg dat de billen niet lager dan de knieën komen, want dan kan de rug niet meer recht blijven en wordt het bukken belastend voor de knieën.
  • Trek het kind dicht tegen je aan en til het in een soepele beweging mee omhoog (B+C).
  • Span hierbij de brede rugspier goed aan.
  • Let op dat je rug gestrekt blijft wanneer je het kind opgetild houdt (D).

img Auteur van dit artikel:
ZwangerTotaal - oefentherapie
ZwangerTotaal verzorgt trainingen met persoonlijke begeleiding door geregistreerde oefentherapeuten Cesar/Mensendieck, gespecialiseerd in zwangerschap en bekken, bekkenbodem en rug. Je kunt individuele trainingen volgen of in groepsverband. In heel Nederland worden ZwangerTotaal-trainingen gegeven.

Bewaren:
Laat van je horen! Was dit waardevol voor jou?

Dagelijks handige info over jouw zwangerschap? Volg ons!